Finn nullpunkt uten hjelpemiddel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Straamann
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 13/09-2017 19:02

Jeg har følgende funksjon:

f(x) = (x + 1) * 1.5 ^2x

Hvordan finner man nullpunktene av den uten digitale hjelpemidler?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Du har et produkt av faktorene (x+1) og 1,5^(2x). Dersom dette produktet skal bli null, må minst én av faktorene være lik null. Finnes det én eller flere x-verdier som gjør at det blir slik?
Straamann
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 13/09-2017 19:02

LektorNilsen skrev:Du har et produkt av faktorene (x+1) og 1,5^(2x). Dersom dette produktet skal bli null, må minst én av faktorene være lik null. Finnes det én eller flere x-verdier som gjør at det blir slik?
Vel, dersom x = (-1), så blir produktet null. Så x = (-1) er et nullpunkt. Så vidt jeg har skjønt, er det umulig å finne en x-verdi som gjør 1,5^2x = 0.
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

[tex]1.5^{2x} = 1.5 \cdot 1.5 \cdots 1.5[/tex] der du ganger sammen [tex]1.5[/tex] "to x ganger". Spørsmålet blir da altså "Hvor mange ganger må jeg gange dem sammen for at svaret skal bli null?". Siden økende [tex]x[/tex] bare gir et større og større produkt, må vi i stedet minke [tex]x[/tex]. For [tex]x=-1[/tex] får vi [tex]1.5^{2x} = 1.5^{-2} = \frac{1}{1.5^2}[/tex] som jo ikke er null. Minker vi [tex]x[/tex] enda mer kommer vi nærmere null (test selv!), men uansett hvor negativ du velger variabelen, kommer du aldri helt til null. Funksjonen din har defor bare det ene nullpunktet du fant over :)
Straamann
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 13/09-2017 19:02

skf95 skrev:[tex]1.5^{2x} = 1.5 \cdot 1.5 \cdots 1.5[/tex] der du ganger sammen [tex]1.5[/tex] "to x ganger". Spørsmålet blir da altså "Hvor mange ganger må jeg gange dem sammen for at svaret skal bli null?". Siden økende [tex]x[/tex] bare gir et større og større produkt, må vi i stedet minke [tex]x[/tex]. For [tex]x=-1[/tex] får vi [tex]1.5^{2x} = 1.5^{-2} = \frac{1}{1.5^2}[/tex] som jo ikke er null. Minker vi [tex]x[/tex] enda mer kommer vi nærmere null (test selv!), men uansett hvor negativ du velger variabelen, kommer du aldri helt til null. Funksjonen din har defor bare det ene nullpunktet du fant over :)
Ja, det var jo en avansert måte å bekrefte det jeg sa på :)
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Hehe, leste MULIG, ikke umulig :P
Svar