r2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
møte

hvordan finner jeg volumet av en gjenstand som roteres om y-aksen i stedet for x-aksen? og hvordan finner jeg volumet av den gjenstanden jeg får, når jeg får vite at flatestykket avgrenses av y-aksen, linja y=2 og f(x)=sqrt(x) ?

Det siste spm løste jeg på vanlig måte for grafen f(x), men slik jeg skjønner oppgava har jeg jo da ikke funnet volumet til det riktige objektet?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

møte skrev:hvordan finner jeg volumet av en gjenstand som roteres om y-aksen i stedet for x-aksen? og hvordan finner jeg volumet av den gjenstanden jeg får, når jeg får vite at flatestykket avgrenses av y-aksen, linja y=2 og f(x)=sqrt(x) ?
Det siste spm løste jeg på vanlig måte for grafen f(x), men slik jeg skjønner oppgava har jeg jo da ikke funnet volumet til det riktige objektet?
[tex]V=\pi \int_a^b x^2\,dy[/tex]
og
[tex]V=2\pi \int_c^d yx\,dy[/tex]
der
[tex]x=f(y)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar