geogebra randomgenerator

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
roffe129

jeg får ikke geogebra til å regne ut slik som sinus 1p viser på side 245. skriver inn de samme verdiene, men får bare feilmelding i graphing calculator og på nett, og resultatet 0 i geogebra classic 5. er det jeg som gjør noe feil? gjelder verdiene nedenfor:

Sum(Dersom(TilfeldigMellom(1, 6)=6, 1, 0), x, 1, 600
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Skriv denne linjen inn i CAS-feltet (pass på at du har satt språk til Norsk):

Kode: Velg alt

Sum(Dersom(x*(TilfeldigMellom(1, 6)=6)/x, 1, 0), x, 1, 600)
Her har jeg bare ganget og delt på x (slik at verdien til uttrykket ikke endres).

Da tvinger vi GeoGebra til å "trille terningen" for hvert ledd i summen.

Dersom Sum-kommandoen ikke inneholder x i uttrykket som vi vil beregne, så triller GeoGebra terningen bare én gang og så summerer resultatet av det ene trillet 600 ganger. Da vil resultatet hoppe mellom 0 og 600.

Putt disse uttrykkene på hver sin linje i CAS og trykk F9 noen ganger, så ser du forskjellen:

Kode: Velg alt

Sum(Dersom(x*(TilfeldigMellom(1, 6)=6)/x, 1, 0), x, 1, 600)

Kode: Velg alt

Sum(Dersom(TilfeldigMellom(1, 6)=6, 1, 0), x, 1, 600)
roffe129

hei, og takk for svar! når jeg skriver dette inn i geogebra classic 5, så funker det. men da jeg skulle kjøre en simulering med 6000 terningkast, så tok utregningen for lang tid og stoppet. prøvde i classic 6 og graphing calc, men de vil ikke en gang regne ut den med 600 kast, selv om jeg prøver å legge inn verdiene uten bruk av klipp og lim. finnes det et bedre cas-verktøy? når jeg leser eksamensveiledning for 1p, står det at man ikke en gang skal behøve å bruke cas, så jeg forstår ikke hva jeg gjør feil her...
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Dersom utregningen tar for lang tid og stopper, så kan det være lurere å summere 600 kast om ganger, og så heller gjenta eksperimentet 10 ganger. (Siden 600*10=6000.) Trykk F9 for å gjenta utregningen slik at du får nye tall.

GeoGebra kan være litt vanskelig å ha med å gjøre iblant ... :lol:
Svar