Dekker Sinus 1T hele pre-algebra pensumet?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Anti

Studerer matte på egenhånd, som hobby. Så langt klarer jeg å løse oppgavene i Sinus 1T. Men husker ikke hva som egentlig utgjør hele algebra-pensumet fra ungdomsskolen. Så lurer på om jeg i praksis vil ha dekket hele dette pensumet etter å ha løst oppgavene i Sinus 1T? Eller vil jeg ha kunnskap-hull som vil gjøre det vanskelig når jeg senere tar R1 og R2?

Med andre ord: er det best å lese algebra-pensumet fra ungdomsskolen på nytt, for å være hundre prosent sikker på at jeg har fått med meg alt jeg trenger senere i fysikk og matte, eller holder det at jeg har nok forståelse til å svare riktig på oppgavene i Sinus 1T?

(By the way, har prøvd å google hva som utgjør hele algebra-pensumet på ungdomsskolen, men ikke funnet en god oversikt.)
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Termen pre-algebra er vel ikke strikt definert på noen måte, men i følge Khan Academy er det tallinjen, aritmetikk ($+- \cdot /$), brøk, avlesing av diagrammer/tabeller, areal og volum av geometriske figurer, koordinatssystemet, likninger og ulikheter, eksponenter, rottegn og standardform.

Får du til oppgavene i 1T, har du i mine øyne kontroll på de punktene nevnt over, så du har ingenting å frykte om kunnskapshull. Matematikkfagene på VGS (og forhåptentligvis generelt i den norske skolen), har læreplaner som bygger på hverandre, dette betyr i praksis at hvis du gjør det bra i 1T har du gode forutsetninger for R1. Det betyr dog ikke at du automatisk kommer til å gjøre det bra i R1 hvis du gjorde det bra i 1T, eller bra i R2 hvis du gjorde det bra i R1. Det er mye nytt pensum i alle fagene, men algebraen får du alltid bruk for, så det er veldig lurt at den sitter godt, men jeg mener ikke at du av denne grunn trenger å gå gjennom ungdomsskolepensum på nytt.
Gjest

Kjempebra, takk for svar. Sparer jo en del tid ved å ikke lese ungdomsskole-pensumet på nytt kun for å dobbelt-sjekke at jeg har fått med meg alle nødvendige forkunnskaper. Da fortsetter jeg å løse oppgaver på 1T-nivået. Igjen takk :)
Svar