1P etter 1T

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Plaster
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 22/02-2018 08:26

Hei,

Er det noen som har erfaring med å ta opp 1P som privatist etter å ha hatt T og/eller S-matte fra tidligere og som kan gi meg noen tips? Har 4 og 5 i disse fagene fra flere år tilbake, og tenker at det kanskje er enklere å få en 6'er i 1P enn 1T (er i 100% jobb på så blir å lese på egenhånd på fritiden).
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

1P er, i min mening, desidert lettere enn 1T.

1P er mer repetisjon av enkelte emner, men på ungdomsskolenivå. Aritmetikk, algebra, prosentregning, geometri. Deretter litt mer økonomisk matematikk, som er det 1P har til hensikt å introdusere. Alt i alt veldig overkommelig enten du har 1T eller ikke, men definitivt lett hvis du har 1T.
Bilde
erikalexander
Cayley
Cayley
Innlegg: 61
Registrert: 31/01-2016 15:50

Plaster skrev:Hei,

Er det noen som har erfaring med å ta opp 1P som privatist etter å ha hatt T og/eller S-matte fra tidligere og som kan gi meg noen tips? Har 4 og 5 i disse fagene fra flere år tilbake, og tenker at det kanskje er enklere å få en 6'er i 1P enn 1T (er i 100% jobb på så blir å lese på egenhånd på fritiden).
Jeg har 6 i fysikk 2 og 5 i 1P, så du skal ikke ta 6'ern for gitt.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

erikalexander skrev:Jeg har 6 i fysikk 2 og 5 i 1P, så du skal ikke ta 6'ern for gitt.
Hør hør. 6-ern henger høyt, og det skal ikke mye til slurvefeil for at den ryker. Jeg ser det ganske ofte at kanditater tar for lett på 1P, og kaster bort penger på privatisteksamener uten at resultatene blir som de tror. Mange glemmer at 1P har et eget pensum er ganske annerledes enn 1T/S/R og selv om det er lettere og mye repetisjon fra ungdomsskolen, så må man faktisk lære seg pensum for å ha håp om å hanke inn 6eren...
Svar