Fysikk 1 Flåmbanen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Djerid

Flåmsbana fra Flåm til Myrdal er 20,2 km lang og har en høydeforskjell på 866 m.
Toget bruker 55 minutter på turen oppover. Toget består av to lokomotiver, hver med
masse 64 tonn, og seks vogner, hver med masse 45 tonn.

a) Regn ut den gjennomsnittlige effekten som trengs for å kjøre toget oppover fra Flåm
til Myrdal.
b) Hvor stor kraft må lokomotivene trekke med for å kjøre denne strekningen? Regn
med jevn stigning og fart hele veien.
djerid

Noen som kunne vært hjelpsom med denne? Må vel regne ut arbeidet for å gjøre om til effekt over tid, men litt usikker hvor jeg skal begynne
Ouroboros
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 03/03-2018 10:44

Hei, har du komt noe lenger med denne? Sitter fast på den selv. Usikker på om man skal regne med arbeid eller energi og om man skal ta med friksjon og dekomponere kreftene trigonometrisk eller ikke.
Gjest

Djerid skrev:Flåmsbana fra Flåm til Myrdal er 20,2 km lang og har en høydeforskjell på 866 m.
Toget bruker 55 minutter på turen oppover. Toget består av to lokomotiver, hver med
masse 64 tonn, og seks vogner, hver med masse 45 tonn.

a) Regn ut den gjennomsnittlige effekten som trengs for å kjøre toget oppover fra Flåm
til Myrdal.
b) Hvor stor kraft må lokomotivene trekke med for å kjøre denne strekningen? Regn
med jevn stigning og fart hele veien.
t=55min=3300s
Holder konstant fart så energi E går til å øke den potensielle enrgien til toget
E=mgh
h=866m

a)
P=E/t=mgh/t

b)
P=F*v
der F er den gjennomsnittlige kraften, v den gjennomsnittlige konstante farten og P effekten fra a
Ouroboros
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 03/03-2018 10:44

Takk! dette hjalp veldig. tenkte meg at det kanskje var så lett
Djerid

Kunne du vist utregningene, er helt bom fast og må ha den løst til i morgen :/ Dumt å spørre om konkrete svar men er faktisk helt desperat her
Fysikksvar

Punkt a)

Massen til systemet: m = (2 * 64 + 6 * 45 ) tonn = 398 tonn = 3.98 * 10[tex]^5[/tex] kg

Tilført energi = auke i potensiell energi = mgh = 3.98 * 10[tex]^5[/tex] * 9.81 * 866 J = 3.38 *10[tex]^9[/tex] J

Effekten P = Tilført energi/tid = 3.38 * 10[tex]^9[/tex] J/( 55 * 60 s ) = 1.0 * 10[tex]^6[/tex] W = 1.0 MW

b) Farta v = s/t = 20.2 km/55 min = 20200 m/(55 * 60 s ) = 6.12 m/s

Finn trekkrafta F.

F * v = P som gir F = P/v = 1.0 *10[tex]^6[/tex] W/ 6.12 m/s = 163398.69 N som er tilnærma lik 163 kN
Djerid

Tusen takk! Reddet nok Fysikken for meg der, hadde faktisk kommet fram til samme svar på a) Men trodde jeg hadde gjort det feil :)
Svar