Matteeksamen, tips

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mahdjsiaokr

Hei. Jeg lurer på om dere har noen tips til eksamenøving.

Jeg var ganske grei i matte på ungdomsskolen, men tingen er at jeg egentlig ikke har hatt matte siden dette. Fikk 5 med litt jobb på ungdomsskolen.

Pga langvarig sykdom (kyssesyke) valgte jeg å ikke følge matteundervisningen vg1 og tok bare eksamen. Dette var selvfølgelig dumt. Hadde ikke lest noe som helst på pensum, tok bare eksamen. Fikk 2. Vet ikke egentlig om denne eksamenen forteller om mitt egentlige nivå, da jeg gikk halvveis i eksamen og kun leverte halve eksamen fordi jeg slet med sykdom også på eksamensdagen.

Etter det begynte jeg på S matte og trodde jeg ville klare dette, fordi jeg tenkte at jeg egentlig kunne matten men at eksamen gikk dårlig fordi jeg var syk. Nå har jeg innsett at jeg har store hull. Dette gjorde meg svært demotivert og har ført med minimalt/ingenting med jobbing. Får 3.

Derfor har jeg bestemt meg for en sommer med full fokus på matten. Synes det er flaut at jeg har endt opp med disse karakterene når jeg egentlig er relativt sterk i matte, i tillegg trenger jeg bedre karakterer enn dette.

Så til spørsmålet:

Noen som har tatt to matteeksamener på en høst? Er det nok med 2 måneder lesing? Hvordan og hvor mye bør man lese, når man har vært borti pensum såvidt før og har grei matteforståelse?
rutet
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 29/09-2017 16:44

Du har ikke grei følelse for matematikk, når du får 2-3 på VGS. Det føles - ut fra det du skriver - som om at du bruker unnskyldninger. Kan du det, eller ikke? Så enkelt er det. At du har fått 5'ere på ungdomsskolen har ingenting å si. Din unnskyldning er stadig at du er eller har vært syk, men på hvilken måte forhindrer sykdommen deg fra å bla i noen ark? Jeg ser ikke mye logikk i dine resonnementer, og det er en dårlig start.

Hva i denne virkeligheten er det som får deg til å tro at du skulle klare å ta flere eksamen i matematikk i løpet av et par måneder? Det er det bare du som eventuelt vet. For egen del vet jeg at det ikke nytter å ta skippertak her. Det eneste som fungerer er kontinuerlig arbeid med stoffet over en lengre periode. Hvis du er av den ene prosenten av hele menneskeheten som synes matematikk er enkelt, så værsågod. Meld deg opp i 2 eksamen uten å ha lest, 2 måneder før. Noen ganger må man innse at man har driti seg ut og regelrett ta konsekvensene av det, som for eksempel å måtte vente med eksamen i et halvt år? (Du vil tilsynelatende mer enn å bestå)
Gjest

To eksamen skal gå fint hvis du har lært det du skal lære på forhånd. Da tenker jeg en sommer med matte burde holde til dette, så kan du repetere litt ting her og der etterhvert som eksamen nærmer seg. Bare husk å ikke ta for lange pauser da det er vanskelig å starte opp igjen (føles nesten som å begynne på nytt spør du meg haha).

Du kan se på Per husum sine mattevideoer hvis du tar R-matte, husker ikke om han har noe i S
Svar