Brøk .,.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Seriegull
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 28/02-2018 21:27

Holder på å går igjennom oppgavene som hører til tallregning og algebra. Har satt meg fast på det stykket her: 2/5+3(1/2-7/30)

Veit at fellesnevneren skal være 30 inne i parentesen, men ble usikker på hvordan jeg skulle gjøre det tre tallet. Skal jeg gange det inne i parentesen eller sette det opp utenfor. Uansett har sittet fast på denne latterlige barneskole oppgaven i en time nå, og hadde tenkt å gå igjennom de siste øvingsoppgavene til dette kapittelet innen i morgen.
Seriegull
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 28/02-2018 21:27

Fant ut riktig utregning nå.

Har før bare hatt p-matte (2 år siden), og ikke jobbet noe med matte før jeg startet for 2 uker siden. Føler jeg glemmer hvordan jeg skal utføre regnestykkene relativt raskt, til tross for at jeg i gjennomsnitt har jobbet 3 timer hver dag med matte nå.... Litt demotiverende og sitte så lenge, og føle det bare er stagnasjon fra a-z.

Noen som har noen smarte triks?
Svar