Eksamenstrekk ved forskuddsrekrutering av matematikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kemosabe
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 01/06-2017 15:20

Halo, går vg1 i år og eksamensperioden nærmer seg med stormskritt. Har forskuddsrekrutert matematikken og går R1 i år.

Noen som har erfaring med hvordan eksamenstrekk er og om R1 eksamen inngår som et vg2 fag eller om det inngår som et vg1 fag der kun 20% av elevene blir trekt ut? Om så sistnevnte, hvordan er det neste år (vg2) dersom jeg allrede har blitt trekt ut til eksamen i et vg2 fag? Slepper jeg eksamen vg2 da?

Skolen min svinger litt på hva som faktisk stemmer...
Gjest

Generelt kan du se på dette tilfellet slik:

R1 regnes som et vg2-fag. Alle som får standpunktkarakter i faget, kan bli trukket ut til eksamen (Skriftlig eller Muntlig).
I vg2 er det obligatorisk eksamenstrekk for hver elev i ett fag.
I vg1 skal noen opp til eksamen i ett av avgangsfagene.

Du har allerede tatt 1T på ungdomsskolen, og kan derfor ikke bli trukket i dette faget. Du kan derimot bli trukket ut i ett av de andre avgangsfagene. Og ettersom du er elev og får standpunktkarakter i R1, så er det en sjanse for at du blir trukket tut til eksamen i R1. Men sistnevnte har ingenting med vg1 å gjøre. Du har derfor en sjanse for å bli trukket ut til to eksamener, gitt at de ikke krasjer. Selv om du blir trukket ut eller ikke i R1, så vil du være ferdig med R1 i år. Du skal dermed ikke ha R1 neste år, og da vil du ha færre trekkfag for vg2 (hvis du ikke tar et tilleggsfag). I så fall vil det være større sannsynlighet for deg å bli trukket i for eksempel internasjonal engelsk (bare et eksempel hvis du velger dette faget neste år.)
Kemosabe
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 01/06-2017 15:20

Vil dette si at dersom jeg blir trekt opp i R1 i år, vil jeg da være fri for eksamener neste år på vg2 (med unntak av eventuelt R2)?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Kemosabe skrev:Vil dette si at dersom jeg blir trekt opp i R1 i år, vil jeg da være fri for eksamener neste år på vg2 (med unntak av eventuelt R2)?
Her feilinformerer Gjest litt. Du er vg1-elev og skal ha 20% sannsynlighet for å bli trukket ut til eksamen. Det står ikke noe sted at R1 er et fag knyttet til noe bestemt trinn. Det vil være 20% sannsynlighet for at du blir trukket ut i et fag i vg1, og det vil ikke påvirke sjansen din for å bli trukket ut til eksamen i vg2. Den er fremdeles 100%. (alle skal opp i ett fag skriftlig eller muntlig)

Mvh,
Vaktmester.
Svar