Temtamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Oslo elev

Hei! For det første vil jeg starte med å si at jeg er en elve som har 1T matte og på denne kommede tirsdagen har jeg min tetamen eller sluttvurdering i matematikk fagget, altså eksamen så jeg det ville hadde vært bra om noen kunne svarer meg innen en time eller mindre og gjerne ønsker gode forstålige forklaringer med utregninger. I tillegg til kommer jeg til å stille masse hvis av spørsmål i dag og helt frem til prøve dagen. Detter er oppgaven:

Oppgave 5

a) Tegn en rettvinklet trekant ABC der sinB= 2/5
Hvis man ser i fasiten så er det tegnet en rettvinklet trekant, men det jeg ikke skjønner er at 2/5 er lengdene til sider på den måtte at 2-tallet er legden mellom A og C, mnes 5-tallet er legden mellom C og B som er den største sida i trekanten.

b) Undersøke hvilken av de to trekantene ovenfor som har størst areal.

Så det var ABC trekanten som hadde 140 gradersvinkel på punkt A og mellom A og C eller C og A så stodde at legden var 5 , mens mellom A og B eller B og A så var legden 4. I den neste trekanten som var DEF så var hadde punkte D en gradsvinkel på 30 grader og mellom D og F eller F og D så var legden 5 og mellom D og E eller E og D så var legden 4.

Hvis man ser på fasiten så står det:
A= 1/2 abSinC
sin 140 grader større enn sin 30 grader
ABC har størst areal

Det er to ting jeg ikke skjønner på b oppgave det er:
-Hva har sinC med arealet å gjøre, altså hvis man ser på trekanten så er legden mellom B og C eller C og B ikke nevnt i figuren så jeg lurer på om dette er siden til C eller B. Detter er den størstte sida av trekanten.
-Deretter lurer jeg på om de brukte sinussetningen eller cosinussetningen.
Svar