Potenser

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
hebra

Hei. Jeg driver å tar opp matte og sliter med to stykker. Om dere kunne hjelpe meg hadde det vert supert, og enda bedre hvis dere kan fortelle hva dere gjør, hvorfor og noen regler hvis dere har.
Stykke 1. 4^{x} x 4^{0} x4^{-3} = 4

stykke to: (2x)^{2} x (3x)^{-3}

Det inne i den rare parentesen etter ^ er eksponenten.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Bruker du x både som gangetegn og som variabel her?
Bilde
hebra

Jeg brukte x som gange tegn, unntatt den inni de rare parentesene, det er en eksponent.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Da er det forståelig. Til fremtiden, så kan det være greit å vite at vi generelt bruker * som gangetegn, for å unngå den typen tvetydighet. I alle fall når vi skriver det med ren tekst.

1) La oss forenkle venstre side litt: $4^x \cdot 4^0 \cdot 4^{-3} = 4^{x+0-3} = 4^{x-3}$

Så betrakter vi likninga: $4^{x-3} = 4 = 4^1$, så vi ser at $x-3 = 1$.

2) $(2x)^2 \cdot (3x)^{-3} = 2^2x^23^{-3}x^{-3} = 2^2\cdot3^{-3}\cdot x^2 \cdot x^{-3} = 4 \cdot \frac{1}{27} \cdot x^{2-3} = \frac4{27x}$
Bilde
hebra

Tusen takk! Hjalp masse :)
Svar