Eksamen Vår 2017 - Sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Negua
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 02/03-2018 19:50

c) Hva er sannsynligheten for at alle kortene du kommer til å trekke, har samme farge.
Skjermbilde 2018-04-29 kl. 17.37.35.png
Skjermbilde 2018-04-29 kl. 17.37.35.png (694.01 kiB) Vist 2880 ganger
Jeg forstår at det er [tex]2\cdot 13 +2\cdot 13[/tex], men det jeg ikke skjønner er at det er 4 mulige måter å få samme farge på. Gitt at kortene var unummererte. 26 sorte og 26 røde. Hvorfor endres sannsynligheten seg da?
Hvordan har det seg at sjansen for å få 5 kort i samme farge øker når det er 2•26 (5,1%) mot 4•13 (0,2 %)
Vedlegg
Skjermbilde 2018-04-29 kl. 17.41.17.png
Skjermbilde 2018-04-29 kl. 17.41.17.png (31.24 kiB) Vist 2880 ganger
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Negua skrev:c) Hva er sannsynligheten for at alle kortene du kommer til å trekke, har samme farge.
Skjermbilde 2018-04-29 kl. 17.37.35.png
Jeg forstår at det er [tex]2\cdot 13 +2\cdot 13[/tex], men det jeg ikke skjønner er at det er 4 mulige måter å få samme farge på. Gitt at kortene var unummererte. 26 sorte og 26 røde. Hvorfor endres sannsynligheten seg da?
Hvordan har det seg at sjansen for å få 5 kort i samme farge øker når det er 2•26 (5,1%) mot 4•13 (0,2 %)
Les spørsmålet på nytt. Ordet "farge" refererer til hjerter/ruter/kløver/spar, ikke rød/sort.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Farge, hm, jeg syns spørsmålsformuleringen er på kanten. Man kan ikke straffe de som tolker "farge" som rød/sort her. Det kan ikke kreves av de som tar prøven at de er kjent med kortspillsjargong.
Lektor Tørdal

Hvorfor ikke ta bort sannsynlighetsregning fra læreplanen? Tidligere var det ikke med og det fungerte helt fint. De som ønsker å studere dette kan ta det som eget fag, hvilket det er, på universitetet.
Negua
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 02/03-2018 19:50

Gustav skrev:Farge, hm, jeg syns spørsmålsformuleringen er på kanten. Man kan ikke straffe de som tolker "farge" som rød/sort her. Det kan ikke kreves av de som tar prøven at de er kjent med kortspillsjargong.
Jeg er faktisk veldig enig der. Jeg tolket det som rød/sort. 2 mulige, ikke 4 mulige. Kan jo være noen som har fått riktig ved å bruke 2 mulige.

Det jeg synes er vanskelig med sannsynlighet er å finne ut hvilken metode jeg skal bruke.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Lektor Tørdal skrev:Hvorfor ikke ta bort sannsynlighetsregning fra læreplanen? Tidligere var det ikke med og det fungerte helt fint. De som ønsker å studere dette kan ta det som eget fag, hvilket det er, på universitetet.
Dette er kanskje en diskusjon du kan starte i en egen tråd. Denne tråden var tiltenkt en spesifikk oppgave, og ikke en debatt om hvorvidt sannsynlighetsregning hører hjem i matematikk-pensum på VGS.

Men start gjerne tråden. Jeg har selv noen tanker om det du sier, og skulle likt å se andres innspill.
Bilde
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Gustav skrev:Farge, hm, jeg syns spørsmålsformuleringen er på kanten. Man kan ikke straffe de som tolker "farge" som rød/sort her. Det kan ikke kreves av de som tar prøven at de er kjent med kortspillsjargong.
Enig i at man ikke uten videre kan forvente at en kandidat er kjent med kortspillsjargong, men man kan forvente at vedkommende setter seg grundig inn i oppgaveteksten. Her spesifiseres det at begrepet "farger", i denne oppgaven, viser til de fire kortfargene, hjerter, kløver, ruter og spar.

I bildet som skal illustrere en mulig situasjon, er det kun ruter (altså ikke en blanding av hjerter og ruter, som ville vært ok om det bare var snakk om rød/svart). Men det er ikke nødvendigvis like tydelig som selve teksten i innledningen.

Det beste hadde kanskje vært å unngå hele problematiken, ved å velge en annen situasjon som utgangspunkt for oppgaven.

Til slutt kan jeg nevne at dette ble tatt opp i forhåndssensurrapporten. Der står det "Kandidater som tolker farge som rød og svart og som ellers løser oppgaven korrekt må få god uttelling"
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Gustav skrev:Farge, hm, jeg syns spørsmålsformuleringen er på kanten. Man kan ikke straffe de som tolker "farge" som rød/sort her. Det kan ikke kreves av de som tar prøven at de er kjent med kortspillsjargong.
Formuleringen krever jo nettopp ikke at man skal være kjent med kortspillsjargong, nettopp fordi uttrykket defineres i oppgaveteksten. Det skal jo være mulig for en elev som aldri har sett en kortstokk før å kunne svare på oppgaven.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

(må bare kjapt laste opp 1P-oppgaven for 1P vår 2017 for å fikse et lite problem på wikien. :-)
1P_V17.pdf
(816.76 kiB) Lastet ned 27946 ganger
Svar