Fysikk forkurs engi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Edstyles

Hei så jeg driver med noen oppgaver og forbreder meg til kommende eksamen. Sitter fast på oppg B)

Hadde vært fint om noen kunne enten pekt meg til riktig retning eller forklart hva jeg må gjøre.
Edstyles

Regn ut frigjort energi av ^218PO når den sender ut en alfa partikkel

Fasit svar = 9,81*10^-13 joule.

Må skrive i offline modus fordi av eller annen grunn så går det ikke an å logge seg inn selv om man bruker riktig bruker navn og pass.

Takk for hjelpen
Fysikksvar

Når Polonium-218 sender ut ein alfa-partikkel (Heium-4-kjerne), får vi Pb-214 som restkjerne.

Frigjort energi = delta(m) * c[tex]^2[/tex]

der delta(m) = kvilemassen til moderkjernen(Po-218) - (kvilemassen til alfa-partikkel + kvilemasse til Pb-214 )
Edstyles

Ok jeg fikk det til takk , men hvorfor bruker man Pb , men ikke Po?
Myron
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 02/03-2018 22:08

Edstyles skrev:Ok jeg fikk det til takk , men hvorfor bruker man Pb , men ikke Po?
Dette er fordi Polonium-218 spaltes til en alfapartikkel og til Bly-214 (Pb-214). I formelen trenger man energien til startpartikkelen (Polonium-218) og sluttpartiklene (alfapartikkel og Bly-214). Man bruker formelen [tex]\LARGE E=mc^2[/tex], og plotter inn de forskjellige massene. Deretter finner man hvor stor energiforskjellen mellom startpartikkelen og sluttpartiklene er, og dette er frigjort energi. Denne energien går over til kinetisk energi i sluttpartiklene.
Svar