Konfidensintervall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
S2hestejenta

Jeg har en oppgave jeg grubler litt på.

"Ti menn og ni kvinner deltar i et forsøk hvor man ønsker å finne ut om fysisk aktivitet påvirker mengden melkesyre i blodet. Det blir gjort målinger før og etter de har løpt på en tredemølle. "
Før. Etter
Nr 1 12 16
Nr 2 19 35
Nr 3 16 38
Nr 4 13 34
Nr 5 12 28
Nr 6 15 21
Nr 7 14 32
Nr 8 15 18
Nr 9 16 15
Nr 10 11 25

a) Beregn konfidensintervallet for endring i melkesyrekonsentrasjon.

Jeg lurer derfor på hvordan jeg kommer fram til det standardavvik jeg skal benytte meg av? Som jeg forsto så skal det settes opp slik KI (95%) : X_diff +/- t* SEM_ diff.

X_diff= 11,9
T (antall frihetsgrad) = 9 og vi får verdi 2,048.
Hva blir S og evt SEM?
Jørrian
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 13/03-2018 21:25

Kan du ta et bilde av hele oppgaven? Litt forvirrende hvordan du beskriver oppgaven.
hnes
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 05/05-2018 18:28

Hei!

Variabelen her, X_diff, er differansen i mjølkesyre. Forventningsverdien til denne variabelen ser det ut som du har rekna ut,
altså summen av alle differansane delt på antal differansar (10). S blir då standardavviket til differansen. (Hint: Differansen er ein eigen "ny" variabel som spring ut fra før-etter målingane.)

SEM er forventningsverdien til det "sanne" standardavviket" til variabelen X_diff. Forventningsverdien til dette sanne standardavviket er S/kvadratrota av antall målingar. Prøv!
Svar