Kvadratrot (ganske lett tror jeg)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
shinesun

Dette er eksempelet:

vi kan bruke regelen til å flytte et helt tall utenfor et rottegn:

[rot][/rot]12 = [rot][/rot]4x3 = [rot][/rot]4[rot][/rot]3 = 2[rot][/rot]3


Ehh... hva mener de med et helt tall???
I denne:


[rot][/rot]32 = [rot][/rot]16x2

Hvordan kan jeg vite at jeg skal dele det opp i 16 og 2, og ikke 8 og 4, liksom? Kan det ikke skrives: [rot][/rot]4x8

? Please svar![rot][/rot]
Gjest

[rot][/rot]32=[rot][/rot](16*2)=[rot][/rot](4*8)

Alle disse er like, så du kan godt skrive 4*8. Grunnen til at eksemplet bruker 16*2 er nok for å gjøre svaret så "pent" som mulig uten å gå via enda en utregning.

[rot][/rot](16*2)=[rot][/rot]16[rot][/rot]2=4[rot][/rot]2

[rot][/rot](4*8)=[rot][/rot]4[rot][/rot]8=2[rot][/rot]8=
2[rot][/rot](4*2)=2[rot][/rot]4[rot][/rot]2=2*2[rot][/rot]2=4[rot][/rot]2

Mitt forslag på hva de mener med det hele tallet som skal flyttes utenfor rottegnet: et kvadrattall (n[sup]2[/sup]) som bør være så stort som mulig (slik at du står igjen med en liten verdi under rottegnet).
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Det de tenker på, er at hvis man har et tall som inneholder en faktor av et kvadrattall, kan man ta roten av dette kvadrattallet og sette det utenfor rottegnet.

Tenk deg:

Du har oppgaven:
Sqrt[50] .. Dette er det samme som Sqrt[2*25] = Sqrt[2]*Sqrt[25] = Sqrt[2]*Sqrt[5^2] = Sqrt[2]*5
G. Olsen
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 24/11-2005 20:54
Sted: Hølonda
Kontakt:

Anonymous skrev:Mitt forslag på hva de mener med det hele tallet som skal flyttes utenfor rottegnet: et kvadrattall (n[sup]2[/sup]) som bør være så stort som mulig (slik at du står igjen med en liten verdi under rottegnet).
Det er vel egentlig så enkelt som at man setter alle faktorer som forekommer et partall ganger, utenfor rottegnet. Dersom alle faktorene kan settes utenfor på denne måten, er tallet selv et kvadrattall, og man har tatt kvadratroten av det.
"Når du står foran et vendepunkt i livet, er livets andrederiverte i ferd med å skifte fortegn."
Svar