Geometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mr. Matte

Hei,

Sliter med følgende oppgave:

Gitt en sirkel med sentrum i S, og en innskrevet trekant ABS med vinkel ASB=u=126,9˙. Et punkt C ligger på sirkelperiferien, og vinkel ACB=w. En linje l tangerer sirkelen i A, og vinklen mellom l og AB=v.
->Vis at v=w.
Mr.Matte

Hei igjen,

Jeg vet at w=u/2=126,9/2=63,45 (sentral-og periferivinkel)

Deretter er jeg blank...

På forhånd tusen takk!

PS: Hvordan legger man inn bilder på dette forumet??
Igjen TAKK!
Myron
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 02/03-2018 22:08

Får ikke til å laste opp bilder fra telefon, men fra PC så må du først trykke på "Laste opp vedlegg". "Velg fil" og "Last opp fil" når du har valgt filen, og deretter må du velge å ha med filen i kommentaren/innlegget.
Matte2.png
Matte2.png (176.28 kiB) Vist 1258 ganger
Mr.Matte

Takk! Da skjønner jeg «bilde-delen», men noen som kan hjelpe meg med geometri-oppgaven?
Gjest

Kan ABS være innskrevet dersom trekantens hjørner ikke berører sirkelperiferien?
Mr. Matte

Beklager. Jo trekantens hjørner bortsett fra S (sentrum), det vil si A og B, ligger på periferien.

Vet da et vinkel ACB=ASB/2=126,9/2=63,45.

Og at vinkel A=vinkel B=(180-vinkel ASB)/2=53,1/2= ca26,5.

Men deretter er jeg blank. Hvordan skal jeg vise at vinkel ACB=vinkel v (som blir dannet av tangenten l og linja AB).

Plis hjelp! På forhånd takk!!
Svar