Bruk av CAS på R1/R2 eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kverner

Hei!

Jeg skal snart ha eksamen i R1 og R2 som privatist, og har aldri vært borti CAS før. Dermed vet jeg heller ikke hvordan dette gjøres på eksamen. Får man utdelt pcer under eksamen, for å få brukt disse verktøyene? Hvordan leverer man inn en slik besvarelse? Kan man bruke CAS og Geogebra til å løse alle oppgaver på Del 2?

Er det også noen her som vet om en nyttig ressurs for hvordan man bruker CAS, relevant for R1 og R2? Regner med at man må kunne en del forkortelser/nøkkelord osv., men det er vel tillatt å ha med seg en "cheat sheet" for slikt på eksamen?

Litt stresset for at mine manglende erfaringer med dette skal hemme meg på eksamen!
Gjest

Hei!

CAS og GeoGeBra er noe de som har R1 og R2 på skolen har brukt gjennom hele året, og jeg vil tro det er vanskelig å ta i bruk dette på eksamen uten å ha tatt det i bruk før. Nå er det slik at nesten alle oppgaver på del to kan løsest i CAS eller GeoGeBra, så lenge du er god nok. Et heftet med hjelp til CAS og GeoGeBra er sikkert lurt å ha, uavhengig av hvor god du er.
Gjest

Det blir også forventet at du har med PC med GeoGeBra installert på eksamen. Du finner gratisversjon på geogebra.org. Videre lager du utklipp av din besvarelse og legger denne inn i Word, i et format du skal bruke til eksamen, og som du får veiledning om på eksamensdagen.
Kverner

Takk for svar!

Er det noen krav i forhold til type PC? Må jeg låne en skolepc for å ta med, eller kan jeg bruke macbooken jeg selv eier?
Groema
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 08/11-2017 21:28

Vil bare advare om at det på del 2 (i hvert fall i R1 som jeg har nå) er oppgaver der det er obligatorisk å løse i cas, så du burde lære deg dette innen eksamen. Men tror du kan bruke egen Mac så lenge du har programmer du trenger på den.
Myron
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 02/03-2018 22:08

CAS og GeoGebra er hjelpemidler som er veldig nyttige, og i noen oppgaver er det krav at det brukes. På del 2 kan du bruke alt av hjelpemidler, alt du har lastet ned på PC, og alt av papirer du har med deg. Her er det selvsagt mulighet for å åpne et word-dokument eller pdf på pcen om hvordan man bruker GeoGebra. Du må selv ta med deg en PC på eksamen. Noen av oppgavene er veldig vanskelig/umulig å løse på kalkulator, og GeoGebra kunnskaper er en nødvendighet. Her er et dokument med tips. http://web2.gyldendal.no/sigma/r2/html/ ... a-2015.pdf
Svar