Derivasjon S2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Marra
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 19/05-2018 16:10

Forstår ikke fremgangs måten her!
Deriver h(x) = (3x+1) * e^x+2
Jeg bruker deretter produktregelen

3 * e^x + (3x+1) * e^x

Kommer meg ikke videre her, skal man gange dette ut? Isåfall hvordan gjør man det med 3x * e^x
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Marra skrev:Forstår ikke fremgangs måten her!
Deriver h(x) = (3x+1) * e^x+2
Jeg bruker deretter produktregelen

3 * e^x + (3x+1) * e^x

Kommer meg ikke videre her, skal man gange dette ut? Isåfall hvordan gjør man det med 3x * e^x
Hvis jeg har tolket det riktig mente du vel [tex](3x+1)(e^x+2)[/tex], ellers vil 2eren ha vært ganske unyttig.

Denne deriverer du følgende ved hjelp av produktregelen [tex]((3x+1)(e^x+2))'=(3x+1)'(e^x+2)+(3x+1)(e^x+2)')=3(e^x+2)+(3x+1)e^x=4e^x+3xe^x+6[/tex]

Hvis du mente [tex]((3x+1)e^x+2)'[/tex] Kan du derivere denne slik [tex]((3x+1)e^x+2)=((3x+1)e^x)'+2'=((3x+1)e^x)'=(3x+1)'e^x+(3x+1)(e^x)'=3e^x+3xe^x+e^x=4e^x+3xe^x[/tex]
Marra
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 19/05-2018 16:10

Oppgaven er oppgitt slik: h(x) = (3x+1) * e^x + 2

Den nederste fremgangsmåten må være det riktige, ettersom svaret er (3x+4)e^x.

Da jeg deriverte den selv, kom jeg frem til den første fremgangsmåten din ved bruk av produktregelen. Kan du forklare fremgangsmåten på den andre?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Marra skrev:Oppgaven er oppgitt slik: h(x) = (3x+1) * e^x + 2

Den nederste fremgangsmåten må være det riktige, ettersom svaret er (3x+4)e^x.

Da jeg deriverte den selv, kom jeg frem til den første fremgangsmåten din ved bruk av produktregelen. Kan du forklare fremgangsmåten på den andre?
Okay, steg for steg så ser det noe slik ut

[tex]f(x)=(3x+1)e^x+2[/tex]

Når vi skal derivere denne må vi betrakte de to ulike leddene. Vi har [tex](3x+1)e^x[/tex] og [tex]2[/tex]

Når vi deriverer en funksjon som består av to ledd så må vi derivere leddene hver for seg, da får vi at [tex]f'(x)=((3x+1)e^x)'+2'[/tex] Hvor [tex]2[/tex] bare er en konstant, som derivert alltid vil være like null. Ergo står vi igjen med at [tex]f'(x)=((3x+1)e^x)'[/tex]

Når vi skal derivere [tex]((3x+1)e^x)[/tex] må vi som du tenker bruke produktreglen. Produktregelen sier at [tex](f\cdot g)'=f'g+fg'[/tex] hvor f og g er de to komponentene i funksjonen.

Da oppnår vi at [tex]f'(x)=(3x+1)'\cdot e^x+(3x+1)\cdot (e^x)'[/tex]

[tex](3x+1)'[/tex] er bare [tex]3[/tex] og [tex](e^x)'[/tex] er bare [tex]e^x[/tex]

Summa sumarum oppnår vi dermed at [tex]f'(x)=3\cdot e^x+(3x+1)e^x=3e^x+3xe^x+e^x=4e^x+3xe^x=e^x(3x+4)[/tex]
Marra
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 19/05-2018 16:10

Da henger jeg med.

Jeg må ha tullet med leddene, ((3x+1)(e^x) står samlet og 2 er konstanten som derivert vil være 0.

Tusen takk for et veldig godt svar.
Svar