Geogebra hjelp

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Havardp
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 18/04-2018 14:01

Hei, har litt problemer med cas i geogebra.

Når jeg definerer en vanlig funksjon, altså F(x):=blablabla, har jeg ingen problemer med å bruke denne funksjonen videre i cas
Hvis jeg derimot skal begrense funksjonen altså F(x):=Funksjon(funksjon, start, slutt) eller F(x):=dersom(...), får jeg problemer med å bruke denne funksjonen videre.

Har lagt til et bilde med hva jeg mener. Er det noen som vet hva jeg evt må gjøre for å kunne f.eks finne ekstremalpunkter til en funksjon som har begrenset område?
Vedlegg
geogebra hjelp.png
geogebra hjelp.png (45.2 kiB) Vist 889 ganger
Myron
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 02/03-2018 22:08

Vil egentlig anbefale å ikke bruke en begrenset funksjon til noe som helst utregning. Bare tegn den opp hvis oppgaven ber om det, og deretter bruke hele funksjonen til eventuell utregning, og kommenter hvis et svaralternativ ikke er innenfor det begrensede området. I CAS finnes det en kommando "Ekstremalpunkt( <Funksjon>, <Start>, <Slutt> )" som kan brukes hvis funksjonen er begrenset. Finnes flere slike, men ville selv ha brukt hele funksjonsuttrykket.
Havardp
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 18/04-2018 14:01

Myron skrev:Vil egentlig anbefale å ikke bruke en begrenset funksjon til noe som helst utregning. Bare tegn den opp hvis oppgaven ber om det, og deretter bruke hele funksjonen til eventuell utregning, og kommenter hvis et svaralternativ ikke er innenfor det begrensede området. I CAS finnes det en kommando "Ekstremalpunkt( <Funksjon>, <Start>, <Slutt> )" som kan brukes hvis funksjonen er begrenset. Finnes flere slike, men ville selv ha brukt hele funksjonsuttrykket.
Takk! Har merket at visse ting ikke funker helt når man bruker begrensede området, så er kanskje best å holde seg unna.
Svar