Kan jeg bruke GG?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Negua
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 02/03-2018 19:50

På DEL 2 er denne oppgaven:

Betyr at jeg ikke kan røre GG for å få maks uttelling?
Skjermbilde 2018-05-20 kl. 12.58.53.png
Skjermbilde 2018-05-20 kl. 12.58.53.png (58.08 kiB) Vist 1495 ganger
Jørrian
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 13/03-2018 21:25

Røre, ja, men ikke som svar. Kanskje en test?

ved regning betyr at det skal vises ved hjelp av algebra, og topp eller bunn kan gjøres på mange måter.
- symmetri ved hjelp av nullpunktene
- fullstendig kvadrat
- derivasjon
- eller noe annet.
Negua
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 02/03-2018 19:50

Hmm, vet ikke om jeg ble helt klok, men jeg tror jeg har kontroll :)
Gjest

Jo, du kan gjøre oppgaven i Geogebra (=GG), hvor du må kommentere og forklare det du gjør. Riktignok, så vil ikke den formuleringen "ved regning" komme på del 2 eksamener lengre. Dette har jeg fra eksamensveiledningen for 2P:

" Ved formuleringer som «Finn …», «Løs …» og «Bestem …» legges det ikke opp til bruk av bestemte framgangsmåter eller hjelpemidler. Kandidaten kan velge å løse oppgaven grafisk, ved regning (algebraisk) eller ved å benytte ulike kommandoer i digitale verktøy. Her har kandidaten full metodefrihet.
Del 2 vil ikke inneholde oppgaveformuleringer som «Finn / Løs / Bestem … ved regning» eller «Regn ut …».
I enkelte oppgaver i Del 2 vil kandidatene bli bedt om å bruke «regneark», «graftegner» eller «CAS» for å løse oppgaven. I andre oppgaver i Del 2 kan kandidatene bruke den metoden / det hjelpemiddelet / det digitale verktøyet som de finner hensiktsmessig.
Dersom det oppstår tvil og ulike oppfatninger av oppgaveteksten, vil sensorene være åpne for rimelige tolkninger."
Negua
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 02/03-2018 19:50

Ah, men det kan stemme. Dette var en eldre eksamen.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Negua skrev:Ah, men det kan stemme. Dette var en eldre eksamen.
Stemmer at man har gått bort fra denne formuleringen i oppgaver på del 2.
Du kan imidlertid oppleve at det står at du skal løse en oppgave "ved regning" under del 1.
Da kan det være greit å vite at du egentlig kan lese "ved regning" som "ikke grafisk". Hvis du da f.eks. skal løse et likningssett av to likninger med to ukjente, kan du altså ikke tegne grafer og finne skjæringspunkt dersom du skal løse "ved regning".

Dette gjelder for så vidt på de gamle eksamensoppgavene også. Hvis det står "ved regning" på del 2, kan du løse i CAS, men ikke tegne grafene i grafikkfeltet og finne skjæringspunkt. Jeg tror dette førte til en del forvirring, siden mange tenker at "ved regning" betyr at du skal regne for hånd på papir og ikke bruke hjelpemidler. Da var det nok like enkelt å droppe formuleringen og heller åpne for mer metodefrihet på del 2 der hjelpemidler er tillatt. Så har man heller eksplisitt sagt "Bruk CAS" eller "Bruk graftegner" i enkelte oppgaver for å sikre at denne kompetansen testes.
Svar