R1 Eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

simidudi

Hallais!

Hva tenker dere om dagens R1-eksamen?
marantz4317
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 18/04-2018 11:05

Synes den var ganske grei.

Sleit litt med å forklare hvorfor D, E og F måtte ligge på linje på siste oppgave i del 1. C-oppgaven var det vel.

Noen som fikk den til?
Abelgøye

marantz4317 skrev:Synes den var ganske grei.

Sleit litt med å forklare hvorfor D, E og F måtte ligge på linje på siste oppgave i del 1. C-oppgaven var det vel.

Noen som fikk den til?
Forklarte hvorfor vinkelen DEF var 180°. Dette kunne man gjøre ved å bruke fomlikheten og vinklesummen i en trekant.

Slet derimot med oppgaven med veilengden og sirkelen på del 2.
Havardp
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 18/04-2018 14:01

Følte det var dårlig tid på del 2. Rakk akkurat å bli ferdig, men fikk ikke tid til å se over.
Allikavell synes jeg det gikk veldig bra, forhåpentligvis fikk jeg alt rett.

Noen som vet når det bruker å komme ut løsningsforslag?
marantz4317
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 18/04-2018 11:05

Abelgøye skrev:
marantz4317 skrev:Synes den var ganske grei.

Sleit litt med å forklare hvorfor D, E og F måtte ligge på linje på siste oppgave i del 1. C-oppgaven var det vel.

Noen som fikk den til?
Forklarte hvorfor vinkelen DEF var 180°. Dette kunne man gjøre ved å bruke fomlikheten og vinklesummen i en trekant.
Ja, det høres logisk ut, kjipt med geometri, noen ganger ser man det bare ikke
Slet derimot med oppgaven med veilengden og sirkelen på del 2.
De synes jeg var greie. Ved hjelp av fullstendig kvadrat fikk man en sirkelligning, og satte opp tre likninger med hver av punktene som x og y-verdier. Løs med cas ga konstantene med en gang.

Den med veien var x+4s, deretter måtte man finne et utrykk for s ved bruk av pytagoras.
Louihr

Jeg syns del 1 var relativt grei, stusset litt på dette med punktene E, D og C på en linje. Men på del 2 syns jeg oppgave 2 var vanskelig, jeg klarte ikke å løse denne. Lurer også på hva dere svarte på oppgave 3 og 4a?
Syns også at det var dårlig tid på del 2!
Dårlig i matte

Jeg fikk ikke til noen ting, virket som vanskeligste eksamen på mange år...
laktose

jeg synes oppgave 1 på del 2 var veldig vanskelig, hvordan løste dere denne?
Havardp
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 18/04-2018 14:01

Her er det jeg husker fra mine svar på del 2.

1a) perifer vinkel er halve sentralvinkel, altså 1/2(360-u)
b) perifer vinklene spenner hele sirkelbuen, altså er de 360/2

2ab) satte inn x og y verdiene i 3 likningssett i geogebra og løste og fikk a=-6 b=4, c=-83 (husker ikke helt)

3a)uavhengig
b)ca 75%
c)119 billetter

4a)4s+x
b) bunnpunktet til g(x)

5a) kurve funksjon for å tegne den
b) [1,-2] eller noe lignende, sqrt(5), og vektoren [(r(-1),r(-1)+v(-1)]
c) løs (v(t)=2), fikk 2*sqrt(2)/3, 0 og -2*sqrt(2)/3 eller noe lignende
d)ekstremalpunktene til abs(v) hadde samme t verdi som skalarprodukt(v,a)
Matteertrash

Syntes jeg fikk utrolig dårlig tid både på del 1 og del 2. Fikk ikke tid til å spise engang Herre... Lurer på hvor snille sensorene er med rettingen. Er det noen sensorer her?
Nietsnie

Del 1 gikk greit for min del, men enig med resten om at del 2 var veldig vanskelig i år. Var flere deloppgaver jeg ikke rakk å gjøre ordentlig.
Hjelp_meg

Hei,
Lurte på om noen av dere klarte den funksjonsoppgaven der vi skulle finne nullpunkter, topp- bunnpunkt, vendepunkt og tegne en skisse fordi synes det var vanskelig å derivere den e^2x+2...(også noe mer) funksjonen.
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Havardp skrev:Noen som vet når det bruker å komme ut løsningsforslag?
Løsningsforslagene er laget av frivillige. Vanligvis kan det ta alt fra noen timer til noen dager. Hvis noen i det hele tatt skal starte på å lage et løsningsforslag, må oppgavesettet først lastes opp. Hvis noen av dere som hadde eksamen i R1 kunne lastet opp oppgavesettet, kommer det nok løsningforslag snart.
Yaboii Nils Henrik
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 22/05-2018 15:32

Her er et løsningsforslag til de fleste oppgavene på del 2. Si ifra hvis dere ser noe dere er uenige i eller lurer på.
Vedlegg
Eksamen V18 kopi.pdf
(263.21 kiB) Lastet ned 590 ganger
Erik F

Noen som kan poste oppgavesettet?
Svar