Hvordan gikk S1 eksamen?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hei, her er et løsningsforslag.
Vedlegg
Eksamen S1 Vår 2018 (LF).pdf
Løsningsforslag til eksamen S1 vår 2018
(2.62 MiB) Lastet ned 2128 ganger
Mattemester

Hei, jeg er enig i nesten alt som ble skrevet i fasiten her tidligere. På sannsynlighetsoppgaven på del 2 derimot fikk jeg litt andre svar. Jeg tenkte at ettersom minst 6 personer må la være å møte opp så må antall som ikke møter opp være større eller lik 7. Dersom man hadde satt den større eller lik 6 er det en mulighet for at den står lik 6 og det dermed bare er 5 personer som ikke møter opp, og en derfor ikke får være med på flyet (vanskelig å forklare men håper det var forståelig). Da fikk jeg omtrent 60% på oppgave b. Tilsvarende fikk jeg 118 personer på oppgave c når jeg satte p(3 <=x) ( det er da 2 personer som ikke møter opp).

Ellers synes jeg optimeringsoppgaven på del 1 var rar, den siste likningen passet liksom ikke sammen med de andre og jeg fikk ikke avgrenset en skikkelig figur, når jeg skrev det inn på geogebra senere ble det også helt rart, flere som la merke til det?
lostgirl
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 24/07-2017 21:56

jeg så løsningsforslaget, men jeg forstår enda ikke. Hvordan kan [tex]2^{3x+2}=2^{8}[/tex] bli 3x+2=8 ?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

lostgirl skrev:jeg så løsningsforslaget, men jeg forstår enda ikke. Hvordan kan [tex]2^{3x+2}=2^{8}[/tex] bli 3x+2=8 ?
Hei, dette er den eneste måten at likningen kan være oppfylt på. Siden jeg vet at [tex]2^{3x+2}[/tex] må være nøyaktig lik [tex]2^8[/tex], følger det av dette at eksponentene må være like. Hvis ikke kan ikke likningen stemme.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

Mattemester skrev:Hei, jeg er enig i nesten alt som ble skrevet i fasiten her tidligere. På sannsynlighetsoppgaven på del 2 derimot fikk jeg litt andre svar. Jeg tenkte at ettersom minst 6 personer må la være å møte opp så må antall som ikke møter opp være større eller lik 7. Dersom man hadde satt den større eller lik 6 er det en mulighet for at den står lik 6 og det dermed bare er 5 personer som ikke møter opp, og en derfor ikke får være med på flyet (vanskelig å forklare men håper det var forståelig). Da fikk jeg omtrent 60% på oppgave b. Tilsvarende fikk jeg 118 personer på oppgave c når jeg satte p(3 <=x) ( det er da 2 personer som ikke møter opp).
Du kan løse oppgaven på denne måten, men du må da sette antallet som ikke møter opp til større eller lik 6, ikke større eller lik 7. Om nøyaktig 6 stk ikke møter opp vil det være 122-6 = 116 som møter opp, dermed får alle plass på flyet. Bruker man dette får du de samme svarene som i løsningsforslaget.
Vedlegg
S1_eksamen_2b_alternativ.PNG
S1_eksamen_2b_alternativ.PNG (17.21 kiB) Vist 5317 ganger
eksamenskrrt

Kan du legge ut poengene man kan få på oppgavene? Hva er kravet for de ulike karakterene?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

eksamenskrrt skrev:Kan du legge ut poengene man kan få på oppgavene? Hva er kravet for de ulike karakterene?
Oppgavesettet er lagt ut på hovedsiden og der står poengene per oppgave.

Karaktergrenser (husk at disse kun er veiledende, man kan få høyere karakter selv om poengene er under grensen eller lavere karakter selv om poengene er over grensen):
2: 12p
3: 24p
4: 35p
5: 45p
6: 56p

Maks: 60p
s1matte22

SveinR: Kunne du fortalt litt om hvordan karakteren settes? Jeg skjønner at total poengsum er veiledende for karakteren, men ift. vurderingskravene som står i eksamenssettet (f.eks vurdere om svar er rimelig), hvordan setter du karakter da? La oss si at en elev har 33 poeng totalt på eksamen, men han har på enkelt oppgaver prøvd å komme fram til et svar - uten å få det riktig - og vist en liten del av korrekt fremgangsmetode eller løsning, men samtidig har han svar på enkelte oppgaver som kan virke urimelige? Skjønner at det er vanskelig å vurdere det så generelt, men fortell gjerne generelt om karaktersetting på matematikk S1 eksamen om det heller lar seg gjøre.
Elev

Ser at det er 60 poeng man kan samle totalt. Noen som vet hva de veiledende poenggrensene for de forskjellige karakterene ligger på?
Tror jeg ligger på rundt 54-54 poeng totalt. Med 34/36 på del en og 21/24 på del 2.
Gjest

Elev skrev:Ser at det er 60 poeng man kan samle totalt. Noen som vet hva de veiledende poenggrensene for de forskjellige karakterene ligger på?
Tror jeg ligger på rundt 54-54 poeng totalt. Med 34/36 på del en og 21/24 på del 2.
Det står i innlegget rett ovenfor.
huehue

Når kommer et fullstendig løsningsforslag ut, mon tro?
eksamenskrrt

hva er hovedsiden for eksamenen lol
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

eksamenskrrt skrev:hva er hovedsiden for eksamenen lol
Jeg mente denne: https://matematikk.net/side/Eksamensoppgaver
huehue skrev:Når kommer et fullstendig løsningsforslag ut, mon tro?
Du kan sjekke mitt løsningsforslag i posten øverst på side 2 i denne tråden.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

s1matte22 skrev:SveinR: Kunne du fortalt litt om hvordan karakteren settes? Jeg skjønner at total poengsum er veiledende for karakteren, men ift. vurderingskravene som står i eksamenssettet (f.eks vurdere om svar er rimelig), hvordan setter du karakter da? La oss si at en elev har 33 poeng totalt på eksamen, men han har på enkelt oppgaver prøvd å komme fram til et svar - uten å få det riktig - og vist en liten del av korrekt fremgangsmetode eller løsning, men samtidig har han svar på enkelte oppgaver som kan virke urimelige? Skjønner at det er vanskelig å vurdere det så generelt, men fortell gjerne generelt om karaktersetting på matematikk S1 eksamen om det heller lar seg gjøre.
Hei, det er som du selv sier vanskelig å gi et generelt svar på dette - det vil kunne avhenge av mange ting. Karakteren skal i bunn og grunn settes etter en helhetsvurdering av hva kandidaten har vist av kompetanse ift. kompetansemålene, vurdert utifra kjennetegn på måloppnåelse gitt i eksamensveiledningen. Så vil poengene gi en stor pekepinn på hvor landet ligger, men her kan det igjen variere utifra hvilke typer oppgaver eleven har løst, hvilke typer feil som evt. er gjort, om noen oppgaver er besvart spesielt godt eller om noen hovedtemaer mangler osv.

For å ta eksempelet ditt: Om sensor har kommet frem til 33 poeng og poenggrensen er 35 for en 4-er så skal det nok litt til å bli vippet opp dit. De oppgavene hvor eleven har gjort en del av korrekt fremgangsmåte uten å komme helt frem til løsningen vil normalt bli gitt noen halve/hele poeng (litt avhengig av oppgaven og hva som evt. gjøres senere). At man har fått noen urimelige svar uten å kommentere disse vil iallefall ikke telle positivt på helhetsinntrykket om sensor skal vurdere om besvarelsen skal vippes opp - så jeg tror kanskje ikke denne eksempeleleven skal ha for store forhåpninger.

PS: Ofte vurderer elever seg selv strengere ift. poeng enn vi lærere gjør :)
lostgirl
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 24/07-2017 21:56

SveinR skrev:
lostgirl skrev:jeg så løsningsforslaget, men jeg forstår enda ikke. Hvordan kan [tex]2^{3x+2}=2^{8}[/tex] bli 3x+2=8 ?
Hei, dette er den eneste måten at likningen kan være oppfylt på. Siden jeg vet at [tex]2^{3x+2}[/tex] må være nøyaktig lik [tex]2^8[/tex], følger det av dette at eksponentene må være like. Hvis ikke kan ikke likningen stemme.
Jeg skjønner det, men da kan man altså bare ta vekk 2?
Svar