2P - Eksamen vår 2018

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Hvor mange poeng må man ha for å få en 6ér?
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Gjest skrev:Hvor mange poeng må man ha for å få en 6ér?
I utgangspunktet 56/60 poeng, men sensor vurderer etter helhetsintrykk. Hvis du for eksempel har fått 55 poeng men de poengene du mistet ikke skyldes «kompetansehull», kan du fortsatt få 6.
Kiwikikki

sean skrev:Hvordan synes dere matematikk p2 eksamen gikk? vanskelig, lett?
Jeg hadde trodd den skulle være vanskeligere, med tanke på de jeg har sitt på de forrige årene. Klarte alikevell å tulle meg bort med masse feil, jeg ble stressa pga tid :/ og nådde ikke å se igjennom verken del 1 eller 2.
Den eneste som var helt uforståelig var oppg 5. med standard avvik i excel, som det ikke står noe om i boken. Kjipt å miste 8poeng pga den :/
strykeren

Noen som vet hvilken poengsum man ligger på for å stryke? :/
vektor

Hentet fra sensorveiledning 2P våren 2018.
Dette er den foreløpig veiledende karaktergrensen til bestått, dvs tallkarakter 2. Denne grensen kan bli justert etter forhåndssensuren.
Grensen er 12 poeng, men husk at karakteren er basert på en helhetsvurdering og etter måloppnåelse. I det kan det ligge hvor mye man har fått til på del 1 og 2, og hvilke vanskelighetsgrad det er på oppgavene man har fått til/ ikke fått til.
bruk3rn4vn3tm1tt

Jeg ser at jeg på den ene oppgaven har glemt å ta høyde for at x=0 var 1. januar, og derfor skrev f.eks. x=3 for å finne 1. mars og x=9 for 1. september. Skulle jo så klart ha brukt x=2 og x=8. Er dette feil som trekker mye ned? Irriterende med slurvefeil som det, men fremgangsmåten og løsningsbeskrivelsen føler jeg fortsatt er gjort riktig.
vektor

Vaktmester skrev:2 løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net:
LF til eksamen V2018.docx
eksamen 2018 - løsning (1).docx
eksamen 2018 - løsning.pdf
Oppgave 4, del 1.
Antall sirkler i figur n er 6(n-1)= 6n-6
Antall sekskanter i figur med 246 små sirkler ytterst.
6n-6= 246
6n= 252
n=42 og dermed n-1 sekskanter, dvs. 41 sekskanter i denne figuren.
swaan

Kiwikikki skrev:
sean skrev:Hvordan synes dere matematikk p2 eksamen gikk? vanskelig, lett?
Jeg hadde trodd den skulle være vanskeligere, med tanke på de jeg har sitt på de forrige årene. Klarte alikevell å tulle meg bort med masse feil, jeg ble stressa pga tid :/ og nådde ikke å se igjennom verken del 1 eller 2.
Den eneste som var helt uforståelig var oppg 5. med standard avvik i excel, som det ikke står noe om i boken. Kjipt å miste 8poeng pga den :/

Det står forklart om standard avvik i excel på s.78 i Sinus boka, under "digitale sentralmål og spredningsmål"
Gjest

vektor skrev:
Vaktmester skrev:2 løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net:
LF til eksamen V2018.docx
eksamen 2018 - løsning (1).docx
eksamen 2018 - løsning.pdf
Oppgave 4, del 1.
Antall sirkler i figur n er 6(n-1)= 6n-6
Antall sekskanter i figur med 246 små sirkler ytterst.
6n-6= 246
6n= 252
n=42 og dermed n-1 sekskanter, dvs. 41 sekskanter i denne figuren.
Brukte en halvtime på å finne fram til dette. Tenkte på hvordan å løse det med Excel for å få hjernen i gang.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net:
Løsningsforslag eksamen 2P våren 2018.pdf
(1.28 MiB) Lastet ned 396 ganger
Gjest29394

Hei jeg lurte på om man kan gå opp en karakter om man viser stor forståelse av geogebra og har alle geogebra oppgavene rett? Også om man kan få trekk for å ikke skrive x med en strek over i excel, og bare skrev c, fant ikke symbolet.
Gjest29394

Gjest29394 skrev:Hei jeg lurte på om man kan gå opp en karakter om man viser stor forståelse av geogebra og har alle geogebra oppgavene rett? Også om man kan få trekk for å ikke skrive x med en strek over i excel, og bare skrev c, fant ikke symbolet.
Mente x ikke c.
strykeren

vektor skrev:
Vaktmester skrev:2 løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net:
LF til eksamen V2018.docx
eksamen 2018 - løsning (1).docx
eksamen 2018 - løsning.pdf
Oppgave 4, del 1.
Antall sirkler i figur n er 6(n-1)= 6n-6
Antall sekskanter i figur med 246 små sirkler ytterst.
6n-6= 246
6n= 252
n=42 og dermed n-1 sekskanter, dvs. 41 sekskanter i denne figuren.
Jeg tok 246/6 = 41. Jeg fikk jo svaret rett, stresset sånn og klarte å skrive formelen feil i tabellen :/ Tror du jeg får noe poeng, for svaret er jo rett?
Kiwikikki

swaan skrev:
Kiwikikki skrev:
sean skrev:Hvordan synes dere matematikk p2 eksamen gikk? vanskelig, lett?
Jeg hadde trodd den skulle være vanskeligere, med tanke på de jeg har sitt på de forrige årene. Klarte alikevell å tulle meg bort med masse feil, jeg ble stressa pga tid :/ og nådde ikke å se igjennom verken del 1 eller 2.
Den eneste som var helt uforståelig var oppg 5. med standard avvik i excel, som det ikke står noe om i boken. Kjipt å miste 8poeng pga den :/

Det står forklart om standard avvik i excel på s.78 i Sinus boka, under "digitale sentralmål og spredningsmål"
åå f**.. jeg letet i matematikk påbygg, da jeg tok 2py. Men hadde faktisk sinus boka med også, men hadde uansett ikke hatt tid... Jeg fikk utrolig dårlig tid på slutten der :/
slurveguri

Æsj! Jeg har gjort samme slurvefeil som LektorNilsen har gjort i sitt løsningsforslag. Del 2 oppg. 1 c) og d) er riktig besvart, men jeg har glemt å skrive "millioner". Husket det i a) og b). Hvor mye trekk kan dette føre til tro..?
Svar