2P - Eksamen vår 2018

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Hei!

Noen som har lyst til å dele erfaringer fra matte 2p eksamen i dag?
bruk3rn4vn3tm1tt

Er den nogenlunde lik 2P-Y? 2P-Y var grei, bortsett fra oppgave 5 på del 2, der store deler av oppgava gikk ut på noe vi ikke hadde hatt om, som det også sto lite eller ingenting om i boka.
Havardp
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 18/04-2018 14:01

bruk3rn4vn3tm1tt skrev:Er den nogenlunde lik 2P-Y? 2P-Y var grei, bortsett fra oppgave 5 på del 2, der store deler av oppgava gikk ut på noe vi ikke hadde hatt om, som det også sto lite eller ingenting om i boka.
En del av kompetansemålet er vel å kunne ta i bruk fagkunnskaper i nye situasjoner.
Gjest79

Hei

Er det noen som oppgavesettet til 2p eksamen i dag?
bruk3rn4vn3tm1tt

Havardp skrev:
bruk3rn4vn3tm1tt skrev:Er den nogenlunde lik 2P-Y? 2P-Y var grei, bortsett fra oppgave 5 på del 2, der store deler av oppgava gikk ut på noe vi ikke hadde hatt om, som det også sto lite eller ingenting om i boka.
En del av kompetansemålet er vel å kunne ta i bruk fagkunnskaper i nye situasjoner.
Ja, jeg ser jo den. Men her var det snakk om framgangsmåter i Excel som aldri har blitt nevnt, og en måte å regne ut standardavvik som vi fikk beskjed om å holde oss unna fordi det mest sansynlig ville bli feil. Og feil ble det nok. Ikke et svært problem, men litt irriterende var det.
Jonas345

Jeg syntes den var enkel. Jeg hadde 2P-Y.

Jeg har regnet på det nå og har fått alt rett på del 1 og 2, :oops: unntatt å finne n i oppgave 1-5. Læreboken min hadde ikke noe om følger og rekker tydeligvis.

Jeg hadde også problemer med excel på nevnte oppgave ovenfor.

Hoper det holder til en knapp 6 :-)
Vesla

Hei!
Vil noen dele løsningsforslag til 2P eksamen som var i dag?
bruk3rn4vn3tm1tt

Jonas345 skrev:Jeg syntes den var enkel. Jeg hadde 2P-Y.

Jeg har regnet på det nå og har fått alt rett på del 1 og 2, :oops: unntatt å finne n i oppgave 1-5. Læreboken min hadde ikke noe om følger og rekker tydeligvis.

Jeg hadde også problemer med excel på nevnte oppgave ovenfor.

Hoper det holder til en knapp 6 :-)
Har du oppgavene liggende? Mulig å få bilder? :D

1-5 var den med figurene? Syntes de var overaskende enkle, men hvis dere hadde lite om akkurat det så blir det fort forvirrende.

Hvordan løste du standardavvik på Excel-oppgaven?
Jonas345

bruk3rn4vn3tm1tt skrev:
Jonas345 skrev:Jeg syntes den var enkel. Jeg hadde 2P-Y.
Jeg har ikke fulgt noe undervisning. Tror det er en gammel bok jeg har lånt.

Skal se om jeg klarer å laste opp noen bilder ja.

Jeg løste forøvrig excel-oppgaven ved å kvadrere hver enkelt karakter opp mot gj.snittet. Ble en snodig formel ut av det i excel Er ganske usikker på om det er riktig dog.

Jeg har regnet på det nå og har fått alt rett på del 1 og 2, :oops: unntatt å finne n i oppgave 1-5. Læreboken min hadde ikke noe om følger og rekker tydeligvis.

Jeg hadde også problemer med excel på nevnte oppgave ovenfor.

Hoper det holder til en knapp 6 :-)
Har du oppgavene liggende? Mulig å få bilder? :D

1-5 var den med figurene? Syntes de var overaskende enkle, men hvis dere hadde lite om akkurat det så blir det fort forvirrende.

Hvordan løste du standardavvik på Excel-oppgaven?
Kiwikikki

Jonas345 skrev:Jeg syntes den var enkel. Jeg hadde 2P-Y.

Jeg har regnet på det nå og har fått alt rett på del 1 og 2, :oops: unntatt å finne n i oppgave 1-5. Læreboken min hadde ikke noe om følger og rekker tydeligvis.

Jeg hadde også problemer med excel på nevnte oppgave ovenfor.

Hoper det holder til en knapp 6 :-)
Vil du dele dette? interessert i å se om jeg stryker eller ikke :roll:
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

2 løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net:
LF til eksamen V2018.docx
(635.96 kiB) Lastet ned 1756 ganger
eksamen 2018 - løsning (1).pdf
(845.07 kiB) Lastet ned 1242 ganger
eksamen 2018 - løsning (3).docx
(226.3 kiB) Lastet ned 476 ganger
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Dagens oppgave:
2018MAT1015 oppgave.pdf
(966.35 kiB) Lastet ned 28146 ganger
Smudi

Jeg får ikke del 1 til å stemme med fasiten. Gjennomsnittet fikk jeg var 3,999 altså 4 og variasjosbredden var 54.

På del 2 får jeg 540 folk som bor i byen. Må man ikke bruke formelen frekvens/bredde= høyde.
Vi vet høyde og bredde, også ganger vi disse da får vi frekvens. Totalt blir det da 540.
sean

Hvordan synes dere matematikk p2 eksamen gikk? vanskelig, lett?
Jonas345

Smudi skrev:Jeg får ikke del 1 til å stemme med fasiten. Gjennomsnittet fikk jeg var 3,999 altså 4 og variasjosbredden var 54.

På del 2 får jeg 540 folk som bor i byen. Må man ikke bruke formelen frekvens/bredde= høyde.
Vi vet høyde og bredde, også ganger vi disse da får vi frekvens. Totalt blir det da 540.
På del 1 er gjennomsnittet 70–(-50) = 20/8 = 2,5

Variasjonsbredde er altså 30-(-24?) og vi får 54.

På del to regner du slik: Frekvens = histo h * klassebredde (se nøye på verdiene i x) = og svaret skal være 270 beboere.
Svar