Eksamen S2 våren 2018

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Madde97 skrev:Hvor skal 80 plasseres da?
I starten av oppgaven tar vi utgangspunkt i at bedriften har satt prisen til 80 kroner per enhet, så vi bruker 80 når vi lager inntektsfunksjonen vi må bruke sammen med kostnadsfunksjonen for å finne uttrykket for overskuddsfunksjonen i deloppgave a).

Når vi kommer til oppgave c) skal prisen reduseres. Jeg lager en glider som gjør at vi kan justere prisen mellom 0 og 80.
Det er fordi vi vet at prisen må være større enn null (ellers har ikke bedriften noe inntekt) og mindre 80 (bedriften vil redusere prisen). Så her bruker vi kun tallet 80 som en øvre grense, men vi skal frem til en ny pris. Sånn sett hadde det kanskje vært lurt å gi den nye inntektsfunksjonen et nytt navn, så vi ikke forveksler med den vi allerede har brukt i a). Målet vårt her er jo å finne en inntektsfunksjon med et lavere stigningstall enn 80, så den vil jo ha et annet funksjonsuttrykk enn den opprinnelige inntektsfunksjonen. Jeg kunne f.eks. kalt den [tex]i(x)[/tex] for å unngå en slik potensiell forvirring. Redigerer ikke det eksisterende løsningsforslaget, men ser på bakgrunn av dinne innspill at det kan være lurt å tenke på neste gang :) Setter pris på at det stilles spørsmål til løsningsforslagene, for det bidrar til at man må reflektere over formidlingen, slik at denne forhåpentligvis blir stadig bedre fra gang til gang. Tusen takk :)
Madde97

Så den nye intektsfubksjonen er I(x)=PX
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Madde97 skrev:Så den nye intektsfubksjonen er I(x)=PX
Ja, så justerer vi verdien til p til vi ser at grafen til inntektsfunksjonen tangerer kostnadsfunksjonen. Da har vi funnet den prisen vi er ute etter.
Madde97

Noen som har en forståelig løsning på oppg 1 del2?
oltonn

Tommy123 skrev:Jeg jobber med et løsningsforslag nå. Filen heter S2_18V_lf.pdf, og jeg oppdaterer kontinuerlig mens jeg jobber. Kom gjerne med innspill her i tråden dersom jeg gjør noen feil, eller dersom noe kan forklares bedre. Jeg håper å være ferdig i kveld, eller i løpet av i morgen kveld.
Helt håpløst løsningsforslag, blir irritert
Svar