Eksamen S2 våren 2018

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Tommy123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 24/05-2017 08:23

Jeg er ferdig med et utkast til løsningsforslag, se S2_18V_lf.pdf.

Dersom du finner feil, skriv klart og tydelig hva feilen er, så skal jeg rette opp i det. Jeg ønsker også å lage noen flere figurer og ta en gjennomlesning før jeg er helt ferdig med dette løsningsforslaget.
hei123

Tommy123 skrev:Jeg er ferdig med et utkast til løsningsforslag, se S2_18V_lf.pdf.

Dersom du finner feil, skriv klart og tydelig hva feilen er, så skal jeg rette opp i det. Jeg ønsker også å lage noen flere figurer og ta en gjennomlesning før jeg er helt ferdig med dette løsningsforslaget.
Tusen takk!!
Tommy123, lurer på hva du syns om denne eksamenen i forhold til tidligere eksamener du har sett?
matteelev123

På denne eksamen følte jeg at de var ute etter å teste hva vi ikke kunne fremfor at vi fikk vist hva vi faktisk kan. Jeg har jobbet meg fint gjennom de fleste tidligere eksamener, og kan pensum. Det fikk jeg lite bruk for her. Jeg følte meg rett og slett dum... mine medelever som vanligvis også har høy måloppnåelse, og som hadde denne eksamen, er helt enige. :!:
liveterødelagt

matteelev123 skrev:På denne eksamen følte jeg at de var ute etter å teste hva vi ikke kunne fremfor at vi fikk vist hva vi faktisk kan. Jeg har jobbet meg fint gjennom de fleste tidligere eksamener, og kan pensum. Det fikk jeg lite bruk for her. Jeg følte meg rett og slett dum... mine medelever som vanligvis også har høy måloppnåelse, og som hadde denne eksamen, er helt enige. :!:
word
bno

matteelev123 skrev:På denne eksamen følte jeg at de var ute etter å teste hva vi ikke kunne fremfor at vi fikk vist hva vi faktisk kan. Jeg har jobbet meg fint gjennom de fleste tidligere eksamener, og kan pensum. Det fikk jeg lite bruk for her. Jeg følte meg rett og slett dum... mine medelever som vanligvis også har høy måloppnåelse, og som hadde denne eksamen, er helt enige. :!:

Akkurat, har klart å få nesten alt riktig de forrige eksamenene og har alltid hatt høy måloppnåelse i s2, men da jeg så denne eksamen ble jeg fullstendig sjokkert. Det var ingen mulighet til å vise kompetanse i faget, noe jeg føler de burde legge mer vekt på. er virkelig irritert må jeg si.
Oslopia

Helt enig. Jeg har jobbet masse med S2 og følte jeg hadde kontroll, men satt bom fast på flere av oppgavene
Kattepus

Lurte på hvor mange poeng det trengs for å bestå S2 eksamen vår 2018
bno

Kattepus skrev:Lurte på hvor mange poeng det trengs for å bestå S2 eksamen vår 2018


Tror det er 12 poeng
Madde97

Noen som fikk til oppgave 2c, om fondet? Og hvordan regnet dere den ut?
Madde97

Noen som har løsning på oppg 2c?
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

vanskelig eksamen dette
Sist redigert av OldManWithBanter den 30/05-2018 12:46, redigert 2 ganger totalt.
Mattebruker

Madde 97 etterlyser svar på oppgave 2c:

Forslag: La det årlege faste utaket vere x kroner. Reduserer alle uttaka til noverdi pr. 1. juli 2033. Da må den ukjende
x tilfredsstille likninga

906299.67 = x * Sum(1/1.05^i , i , 0 , inf)

Løyser denne likninga i CAS og får x = 43517.13

Svar: Annuiteten er " evigvarande " når uttaket er 43517.13 kroner
nita

vet noen hvor mange poeng det trengs for å bestå s2? jeg slet veldig og gjorde dumme feil jeg vanligvis ikke gjør og må egt bestå!! blir det satt karakter etter hvor mange poeng, eksamen i helhet eller begge??
jeg er enig med mange her, er 4 elev og jeg føler meg ganske sikker på at jeg har strøket...
Gjest

nita skrev:vet noen hvor mange poeng det trengs for å bestå s2? jeg slet veldig og gjorde dumme feil jeg vanligvis ikke gjør og må egt bestå!! blir det satt karakter etter hvor mange poeng, eksamen i helhet eller begge??
jeg er enig med mange her, er 4 elev og jeg føler meg ganske sikker på at jeg har strøket...
12 poeng
nita

hvis jeg har 1 eller 2 poeng mindre enn 12 stykker jeg da eller kan sensor være litt snill å gi deg bestått?
Svar