Eksamen S2 våren 2018

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

jøgge
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 27/11-2015 01:35

Hei!

Noen som har oppgavesettet fra dagens eksamen i S2?
Oslopia

Er det bare meg eller har de hevet nivået på S2-eksamen dette semesteret? Jeg har klart fint å regne ut tidligere eksamensoppgaver, men denne var veldig vanskelig
emeritus
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 28/05-2018 14:54

Scannet med telefonen, så kvaliteten er så som så.

Ikke den enkleste eksamenen. Håper sensor har det i bakhodet.
Vedlegg
new doc 2018-05-28 14.51.26.pdf
(4.33 MiB) Lastet ned 804 ganger
Gjest

emeritus skrev:Scannet med telefonen, så kvaliteten er så som så.

Ikke den enkleste eksamenen. Håper sensor har det i bakhodet.
Hei, noen av dere som har sett på oppgave 9 på del 1. Tenkte jeg kunne bruke et likningssett av et eller annet slag, men fikk ikke tallene til å passe. Noen som har løst denne?
Andreaseike99

Gjest skrev:
emeritus skrev:Scannet med telefonen, så kvaliteten er så som så.

Ikke den enkleste eksamenen. Håper sensor har det i bakhodet.
Hei, noen av dere som har sett på oppgave 9 på del 1. Tenkte jeg kunne bruke et likningssett av et eller annet slag, men fikk ikke tallene til å passe. Noen som har løst denne?
Hei, gjorde den, men vet ikke om den er rett, men jeg kom fram til et greit svar:

F'(2)=0 og F'(3)=0
F(2)=3 og F(3)=-4

g'(x)=(-5)'*f(x)+(-5)*f'(x)
g'(x)=-5*f'(x)

g'(2)=-5*f'(2)
g'(2)=-5*0
g'(2)=0

g'(3)=-5*0
g'(3)=0

Så regner du ut g(2) og g(3), og du finner topp og bunnpunktene.
Tommy123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 24/05-2017 08:23

Jeg jobber med et løsningsforslag nå. Filen heter S2_18V_lf.pdf, og jeg oppdaterer kontinuerlig mens jeg jobber. Kom gjerne med innspill her i tråden dersom jeg gjør noen feil, eller dersom noe kan forklares bedre. Jeg håper å være ferdig i kveld, eller i løpet av i morgen kveld.
Sist redigert av Tommy123 den 28/05-2018 17:05, redigert 1 gang totalt.
Andreaseike99

Oslopia skrev:Er det bare meg eller har de hevet nivået på S2-eksamen dette semesteret? Jeg har klart fint å regne ut tidligere eksamensoppgaver, men denne var veldig vanskelig

Enig, denne var definitivt vanskeligere enn de forrige eksamene jeg har gjort som forberedelse.
Slet en del på del 2 med oppgave 2 og oppgave 3 b, c og d.
Christinev

Enig, den var veldig vanskelig i forhold til de forrige årene. Det var nye oppgaver jeg ikke hadde sett før fra tidligere år
Oslopia

Tommy123 skrev:Jeg jobber med et løsningsforslag nå. Filen ligger heter S2_18V_lf.pdf, og jeg oppdaterer kontinuerlig mens jeg jobber. Kom gjerne med innspill her i tråden dersom jeg gjør noen feil, eller dersom noe kan forklares bedre. Jeg håper å være ferdig i kveld, eller i løpet av i morgen kveld.

Flott, tusen takk!
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Oppgaven:
S2 vår 2018.pdf
(2.09 MiB) Lastet ned 16387 ganger
s2-elev

Oslopia skrev:Er det bare meg eller har de hevet nivået på S2-eksamen dette semesteret? Jeg har klart fint å regne ut tidligere eksamensoppgaver, men denne var veldig vanskelig
Enig!! Mye vanskeligere
Mattebruker

Kan nokon gjere vel å legge ut ein originalkopi( ikkje scannerkopi) av eksamensoppgavene ?
nerdenerd

Hva fikk dere på 2d?

Jeg fikk 2051 men er litt usikker
Mattebruker

Løysingforslag oppgave 2d:

La x vere antal år før kontoen er tom.

Reduserer alle utbetalingane til noverdi pr. 1. juli 2033. Da får vi denne likninga:

30000 * Sum(1.1^i/1.05^i , i , 0, x) = 299906.67

Denne likninga har løysinga x = 18.16

Det skulle tilseie at kontoen er tom 1. juli 2052

P.S. Du som les dette må gjerne melde tilbake anten du er einig eller har fått eit anna svar.
Gjest

Mattegjest skrev:Løysingforslag oppgave 2d:

La x vere antal år før kontoen er tom.

Reduserer alle utbetalingane til noverdi pr. 1. juli 2033. Da får vi denne likninga:

30000 * Sum(1.1^i/1.05^i , i , 0, x) = 299906.67

Denne likninga har løysinga x = 18.16

Det skulle tilseie at kontoen er tom 1. juli 2052

P.S. Du som les dette må gjerne melde tilbake anten du er einig eller har fått eit anna svar.
Jeg har sikkert feil men på d fikk jeg 303
Svar