R2- eksamensrelevant?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
plan3

Hei! Jeg skal ta privatisteksamen i R2 i høst, og lurer på om det er emner/kapitler i R2-boka fra Aschehoug som ikke er eksamensrelevant?
Jakob123923840938409

Hele boken er nok i utgangspunktet pensum. Et tips er å se gjennom et par gamle eksamensett. Da ser du fort hva de pleier å spørre etter og hva du bør legge ned mest tid på.
Gjest

Tusen takk for svar! Jeg har nettopp kommet til kap. 6E, og her står det litt om Newtons andre lov og radioaktiv nedbrytning, men jeg tenker å hoppe over det siden dette mest sannsynlig ikke er eksamensrelevant, ikke sant?
Mattebruker

Newton's 2. lov ( kraftlova ) og radioaktiv nedbryting er gode eksempel på korleis vi kan løyse

fysikkfaglege problem ved å bruke matematiske modellar (differensiallikning) som verktøy.


Difor er det ikkje utan grunn at desse begrepa frå fysikken blir nemnde i R2-pensum.
Svar