eksamen 2017 høst del 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
svein23

regner oppgave 3 fra eksamen 2017 høst del 2.

på oppgave b når man skal komme til bunn og toppunkt kommer jeg til de samme kordinaten men tar feil av topp og bunpunktet. Jeg tegner et fortegn skjema for (x-0,7,46)(x-0,53)=0 mellom 0,53 og 7,46 er grafen synkende. (fra synkende til stigende for den deriverte skal jo bli bunnpunkt?)
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

svein23 skrev:regner oppgave 3 fra eksamen 2017 høst del 2.

på oppgave b når man skal komme til bunn og toppunkt kommer jeg til de samme kordinaten men tar feil av topp og bunpunktet. Jeg tegner et fortegn skjema for (x-0,7,46)(x-0,53)=0 mellom 0,53 og 7,46 er grafen synkende. (fra synkende til stigende for den deriverte skal jo bli bunnpunkt?)
Du må nesten oppgi hvilket fag det er du regner... Jeg tok meg likevel tiden til å lete igjennom eksamenene og regner dermed at det er R1 du snakker om.

Oppgaven lyder altså gitt [tex]f(x)=2\ln(x^4+4)-\frac{1}{2}x[/tex], finn topp/bunnpunkt.

Her er det del 2 det er snakk om. Gjør det enkelt og bruk geogebra istedet, det er et verktøy du nesten må lære deg uansett. Da slipper du å kaste bort verdifulle minutter på fortegnslinjer o.l., da du umiddelbart skjønner hva som er toppunktet og hva som er bunnpunktet.

Bilde
Svar