R1 med bakgrunn fra P1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Fauxmage
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 13/07-2018 18:26

Tar påbygg VG4 og trenger R1 i tillegg til generell studiekompetanse for å komme inn på studiet jeg ønsker å gå.

Dette er også første gang i livet mitt at jeg har motivasjon til å studere, og har ikke den samme "kjedelige" følelsen av å være på skole i og med at jeg er ute etter å gjøre det så bra som mulig.

Lurer litt på hvor realistisk det er å bestå R1 med en 3'er i 1P for 3-4 år siden? Jeg tar 1T på siden på egentid og skal prøve å komme gjennom boka til Sinus i løpet av 2 måneder, vil si at jeg allerede takler det jeg sleit med på VG1 ganske lett, men nå har jeg også modnet litt over årene og synes matematikk har blitt veldig interessant selv om det er krevende.

Har lest at det folk syntes var lett og gikk smerte fritt er polynomdivisjon og ting som å bruke kvadratsetningene, noe jeg sleit en del med da det var på et høyere nivå enn det jeg har kommet til i boka 1T boka, men regner med at jeg skal komme meg gjennom det, har forsåvidt bare hatt 1 time.

Lurer litt på hvordan dere ville gått frem for å komme seg så fort inn i R1 som mulig, jeg har både tid og motivasjon til å sitte en del timer etter skolen med 1T boka og er forsåvidt det jeg har gjort de 2 siste dagene.
hnes
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 05/05-2018 18:28

Hei!

Det at ein får dårleg karakter i eit fag på vidaregåande handlar veldig ofte om at ein ikkje er motivert. Så den 3'aren i 1P treng ikkje bety så mykje.

Dersom eg var deg, ville eg brukt litt tid på 1T først. Har du moglegheit til å jobbe deg gjennom 1T i haust, og deretter R1 på våren? Dersom du er motivert bør det gå veldig greit. For eksempel vil eit ingeniørforkurs gå gjennom ein litt komprimert utgave av R1+R2 i løpet av eit semester.
Svar