Fysikk løsning forklaring fart

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

"En sprinter på 100 m har konstant akselerasjon i 2,0 s etter starten og deretter konstant fart frem til målstreken. Sluttiden blir 10,8 s. Finn den konstante farten."

løsningen er her
s1=1/2 at1^2 (v0=0)
s2=vt2 Denne delen skjønte jeg ikke. Kan noen forklare??
Tilsammen 100 m:
1/2 at12+vt2=100 m (I)
I tillegg har vi at (siden v0=0):
v=at Denne delen skjønte jeg ikke, hvorfor er v-at ???

Setter inn i ligning I:
1/2 vt1+vt2=100 m Hvor ble de av at^2???
Setter inn tidene 2,0 s og 8,8 s og får v=10,2 m/s

Takk
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Gjest skrev:"En sprinter på 100 m har konstant akselerasjon i 2,0 s etter starten og deretter konstant fart frem til målstreken. Sluttiden blir 10,8 s. Finn den konstante farten."

løsningen er her
s1=1/2 at1^2 (v0=0)
s2=vt2 Denne delen skjønte jeg ikke. Kan noen forklare??
Tilsammen 100 m:
1/2 at12+vt2=100 m (I)
I tillegg har vi at (siden v0=0):
v=at Denne delen skjønte jeg ikke, hvorfor er v-at ???

Setter inn i ligning I:
1/2 vt1+vt2=100 m Hvor ble de av at^2???
Setter inn tidene 2,0 s og 8,8 s og får v=10,2 m/s

Takk

Beklager var uheldig å posta før jeg var ferdig
Gjest

Stykket blir delt opp i to deler. Første delen for konstant akselerasjon i 2 sekunder. Andre delen for konstant fart i 8.8 sekunder (akselerasjonen er da 0). Det første du lurte på: S2 er strekning/forflytning 2, altså den forflytningen der farten er konstant (etter de første 2 sek). Da vil strekningen du tilbakelegger (forflytning) være et produkt av fart v (velocity) og tid t. Eks. hvis du løper med fart 15 km/t i 1 time så har du løpt 15 km. Notasjonen 2 bak vt2 er fordi vi snakker om tid2 (8.8 s),
slik at vi klarer å skille akselerasjonsdelen fra fartsdelen.
Det Andre du lurte på: v = at betyr fart (velocity) er et produkt av akselerasjon og tid. Hvis du skyter opp en rakett som konstant akselerer med a = 20 m/s^2 og du vil vite hastigheten den har etter 10 sek så er v = 20 m/s^2 x 10 s.
Akselerasjon er bare et mål på endring i fart over en viss tid. Benevningen m/s^2 sier deg hvor mye farten (m/s) endrer seg per sekund. Ved en akselerasjon på 20 m/s^2 vil farten øke med 20 m/s hvert sekund. Derfor kan du gange aks med tid for å finne fart.
Tredje du lurte på: at^2 blir ikke helt borte. Tenkt deg faktorene vi har her: (a) x (t) x (t). Som beskrevet over kan vi erstatte (a) ganger (t) med v. Vi får derfor (v) x (t), eller bare vt.
Håper svaret var pedagogisk nok fra min side
gsty

fra 0 m/s til 9 m/s i løpet av 2 sekunder
Svar