Økonomi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei. Dette er deler av to forskjellige oppgaver. Jeg tenker det hadde blitt litt uoversiktlig om jeg hadde skrevet hele oppgaven, derfor tok jeg bare med det som er viktig.

1. I slutten av hver måned i 2015 ble 8000 kr satt inn på en sparekonto med 1,5% årlig rente. Renten blir lagt til kontoen ved årets slutt.
2. Hvert år blir 15 000 kr overført til en sparekonto med 3,4% årlig rente.

I oppgave 1. blir 1,5% gjort om til 0,015, mens i oppgave 2. blir 3,4% gjort om til 1,034. Jeg ser ikke hvorfor det er slik. Kan noen forklare?

Jeg lurer på en ting til ang. oppgave 1:
Boka forklarer at novemberinnskuddet ga renter for én måned og vokste til
8000 + 8000 * 0,015 * 1/12 = 8010
Oktoberinnskuddet ga renter for to måneder og vokste til
8000 + 8000 * 0,015 * 2/12 = 8020
Osv..
Hvorfor blir renten i november 1/12 av renten for et helt år og renten i oktober 2/12 av renten for et helt år? Om jeg f.eks. setter penger inn i banken i starten av januar og tar dem ut i slutten av mai, blir ikke renten 5/12 da?

Jeg blir veldig takknemlig om noen har tid til å svare! :D
Gjest

Jeg lurer VELDIG på det med omgjøring fra prosent til desimaltall (det første spørsmålet jeg stilte). Kan noen hjelpe?
Gjest

Kan det kanskje ha noe med aritmetiske og geometriske rekker å gjøre? Kapittelet handler om følger og rekker.
Svar