Trenger man kalkulator lenger?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
quantonium

Hei!

Jeg gikk ut av videregående i 2008, og skal nå ta opp mattefag som privatist. Før trengte man å kjøpe en avansert kalkulator som man f.eks hadde med på eksamen.

Hvordan er det nå? Trengs det? Anbefales det? Hva slags type? Hva er geogebra, og er det nok med bare det?

Jeg skal ta T1, R1 og R2.

Mvh Mads
Gjest

Del 1 er ingen hjelpemidler. Del 2 er alle hjelpemidler utenom det som tillater kommunikasjon. Du får altså ha med deg en pc (uten internett) som kan gjøre alt en kalkulator kan.
jakvah
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 09/11-2017 16:14

Som nevnt er del 1 uten hjelpemidler. Del 2 får du ha med deg en PC,og kan bruke kalkulatoren som Windows har, selv om jeg ikke anbefaler dette. Du kan også bruke GeoGebra som kalkulator. Min anbefaling er at du kjøper en helt enkel kalkulator, er alltid greit å ha, og planlegger du videre studier med matematikk vil du trenge dette på eksamen der.

Geogebra er nok, du trenger ikke noen andre programmer. Trenger selvsagt Word eller liknende, jeg vil også anbefale du blir trygg på å ta skjermbilder fra Geogebra og å lime dette inn i word dokumentet ditt.
Myron
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 02/03-2018 22:08

Nei, du klarer deg helt fint uten kalkulator siden du kan bruke GeoGebra på PC. Alt du kan gjøre på en kalkulator kan du enkelt gjøre i CAS på GeoGebra. Noen oppgaver krever at du bruker GeoGebra så er lurt å lære seg å bruke dette. Hvis du planlegger å studere ren matematikk på universitetet så trenger du heller ikke kalkulator. Du må være stødig på grunnleggende aritmetikk. Oppgavene er lagt opp slik at hvis det er noe du "kan" beregne med en kalkulator så er ikke kalkulatorene gode nok til dette.
Eks.:
MA1301.png
MA1301.png (6.31 kiB) Vist 2197 ganger
Hvis du ser på andre del av oppgaven så spørres det etter hva resten til [tex]\LARGE \frac{134^{36362}}{675}[/tex]er. Dette er noe en vanlig kalkulator ikke er i stand til å gjøre.

Oppgaven er for øvrig hentet fra "Eksamen H17 - Tallteori" fra NTNU sine sider.
Quantonium

Takk for alle svar!

Når det gjelder geogebra ser jeg at det er flere forsljellige programmer tilgjengelige til å laste ned fra nettsidene deres.. hvilke bør jeg bruke/lære meg, med tanke på de fagene jeg skal ta?
Svar