Noen som vil være med å lage løsningsforslag?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Tommy123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 24/05-2017 08:23

Kjære elever, privatister, lærere og andre,

Jeg har laget et prosjekt for felles samarbeid om løsningsforslag til eksamener, og lurer på om noen ønsker å være med!

Om open-source løsningsforslag

Jeg har i tidligere semestre laget en del løsningsforslag i S2 matematikk.
I startet lastet jeg kun opp .pdf-filer her på matematikk.net, men etter hvert begynte jeg å laste opp LaTeX-filer på GitHub i tillegg. Se eksempelvis S2_18V_lf.pdf.
LaTeX er et system for produksjon av dokumenter (som brukes mye innenfor naturvitenskap), og GitHub er en nettside der folk samarbeider om open-source programvare.
Fordelene med å bruke GitHub og LaTeX ved produksjon av løsningsforslag er blant annet at:
  • Det er enkelt for elever å gi tilbakemeldinger ved hjelp av GitHub Issues, eller å komme med forbedringsforslag. Noen elever og lærere har gjort dette allerede.
  • Kildekoden er tilgjengelig for alle, se f.eks. S2_18V_lf.tex. Dette gjør det enkelt å bruke én felles mal for samarbeid, og "enkeltpersonrisikoen" minsker fordi kildekoden ikke ligger på én persons private PC.
  • Løsningsforslagene får god typografisk kvalitet, kan printes ut og ser flotte ut.
  • De som er interesserte i å lage løsningsforslag får en felles plattform der de kan samarbeide og få tilbakemeldinger.
Jeg har personlig veldig tro på open source innenfor utdanning generelt. Det er mye bra materiale laget av både lærere og elever som kunne vært nyttig for andre om det ble open-sourcet.

Har du lyst til å bidra?

Enten du er elev, privatist, lærer eller annet så er du veldig velkommen til å bidra dersom du tenker å lage løsningforslag til eksamenene som kommer høsten 2018.
Læringskurven for både LaTeX og git/GitHub er noe bratt, derfor har jeg på github.com/matematikk/vgs_eksamener skrevet en guide og laget noen videosnutter.
Er du elev lærer du mye av å lage løsningsforslag, og er du lærer er det en ypperlig mulighet til å lære om LaTeX og kildekontroll ved help av git/GitHub i et praktisk prosjekt. Samtidig kan du hjelpe fremtidige elever.

Skriv gjerne her om du har spørsmål. Dersom dette er skrevet på feil under-forum er det bare å flytte, jeg tenkte at "Videregående skole"-passet best.

Mvh,
-Tommy
jakvah
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 09/11-2017 16:14

Kanskje jeg har misforstått noe, men eksamensoppgaver og løsningsforslag ligger jo ute under "eksamener" på matematikk.net. Hva oppnår vi ved å lage løsningsforslaget igjen? :)
Tommy123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 24/05-2017 08:23

jakvah skrev:Kanskje jeg har misforstått noe, men eksamensoppgaver og løsningsforslag ligger jo ute under "eksamener" på matematikk.net. Hva oppnår vi ved å lage løsningsforslaget igjen? :)
Godt spørsmål. Hensikten er ikke å lage løsningsforslag for eksamener der det allerede finnes (de aller fleste tidligere eksamener).
Jeg skrev "...du veldig velkommen til å bidra dersom du tenker å lage løsningforslag til eksamenene som kommer høsten 2018.".
Med andre ord: dersom du er interessert i å lage løsningsforslag for fremtidige eksamener, er du velkommen til å gjøre dette på GitHub prosjektet.

Eksempelvis er R2 et svært populært fag, og det er 5 løsningsforslag tilgjengelige for våren 2018.
Alle disse løsningsforslagene er nok gode, men dersom disse 5 personene hadde samarbeidet ville nok resultatet blitt enda bedre.
GitHub skaper en slik felles arena for samarbeid.
Tommy123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 24/05-2017 08:23

Jeg håper det er greit at jeg bumper tråden opp - den er nok mest relevant nå midt i eksamenstiden. :D
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Jeg håper dette prosjektet tar av og at flere kaster seg på (men ser at det krever en del kompetanse (latex/github) som ikke alle som lager løsningsforslag har). Håper derfor folk fortsetter å lage flere forskjellige løsningsforslag. Det er ikke alltid det er /en/ løsning på en oppgave, og det kan være fint for elever å se at det er mange veier til Rom...
Gjest123

Har kikket litt på løsningsforslagene på GitHub, og ser veldig bra ut:) De jeg har sett mest på er for S2. Jeg opplever at en del av svarene er noe kompliserte i utformingen, og vanskelige å forstå? Er det mulig å skrive de mer forståelig for en gjennomsnittlig vgs-elev? Brukes en del symboler osv, som jeg aldri har sett tidligere.

I tillegg lurte jeg på om det er mulig å bruke screenshot av GeoGebra i stedet for noen av de bildene som er der, slik at man kan sammenligne bildene med egne svar.
powersnack
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 22/11-2018 16:17

Enig med personen over, du lager så vanskelige løsningsforslag, Tommy.
Tommy123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 24/05-2017 08:23

Vaktmester skrev:Jeg håper dette prosjektet tar av og at flere kaster seg på (men ser at det krever en del kompetanse (latex/github) som ikke alle som lager løsningsforslag har). Håper derfor folk fortsetter å lage flere forskjellige løsningsforslag. Det er ikke alltid det er /en/ løsning på en oppgave, og det kan være fint for elever å se at det er mange veier til Rom...
Takk for det! Det er betyr mye og er kjekt å høre. Det kreves litt kompetanse ja. Jeg har forsøkt å gjøre det så enkelt som mulig å bidra, men det er definitivt en læringskurve. Etter hvert som flere tar høyere utdannelse håper og tror jeg at LaTeX og git blir allemannseie innenfor undervisning også. Jeg ser ingen umiddelbar grunn til at et løsningsforslag ikke kan inneholde flere fremgangsmåter der det er relevant.
Gjest123 skrev:Har kikket litt på løsningsforslagene på GitHub, og ser veldig bra ut:) De jeg har sett mest på er for S2. Jeg opplever at en del av svarene er noe kompliserte i utformingen, og vanskelige å forstå? Er det mulig å skrive de mer forståelig for en gjennomsnittlig vgs-elev? Brukes en del symboler osv, som jeg aldri har sett tidligere.

I tillegg lurte jeg på om det er mulig å bruke screenshot av GeoGebra i stedet for noen av de bildene som er der, slik at man kan sammenligne bildene med egne svar.
Kjekt å høre at det har vært nyttig. Jeg prøver å forholde meg til symbolene brukt i lærebøker, men eksamenene er nok (dessverre) preget av at det meste jeg leser av matematikk er mer formelt. Dette er absolutt ikke bra - løsningsforslagene bør være så forståelige som mulig. Hvis du har konkrete eksempler på oppgaver der svaret er dårlig eller unødvendig vanskelig formulert, kan du gi meg beskjed. Ser jeg konkrete eksempler jeg er nok enig med deg! Samtidig må jeg minne på at alle kan bidra til disse løsningsforslagene. Jeg anbefaler at du forsøker å gjøre endringer selv der jeg har formulert meg dårlig, da vil du både lære mye matematikk og gjøre løsningsforslagene bedre for fremtidige elever.
powersnack skrev:Enig med personen over, du lager så vanskelige løsningsforslag, Tommy.
Jeg tar det med meg i eventuelle fremtidige løsningsforslag. Se ellers svaret ovenfor.
Svar