sirkel liking

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Åge89

Hvordan kan jeg kontrollere at jeg har funnet riktig sentrum når jeg skal regne ut sirkel ligningsformelen? dette gjelder da på del 1 uten hjelpemidler
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Åge89 skrev:Hvordan kan jeg kontrollere at jeg har funnet riktig sentrum når jeg skal regne ut sirkel ligningsformelen? dette gjelder da på del 1 uten hjelpemidler
Ikke så lett å tolke hva du spør etter. Har du kanskje en spesifikk oppgave å vise til?
Åge89

DennisChristensen skrev:
Åge89 skrev:Hvordan kan jeg kontrollere at jeg har funnet riktig sentrum når jeg skal regne ut sirkel ligningsformelen? dette gjelder da på del 1 uten hjelpemidler
Ikke så lett å tolke hva du spør etter. Har du kanskje en spesifikk oppgave å vise til?
En sirkel er gitt ved likningen
x^2+y^2-4x+6y-12=0
Bestem sentrum og radius i sirkelen

jeg ender opp med både sentrum (2,-3) men også mulig med (2,3) om jeg velger å sette y^2-2*y*(-3)+(-3)^2
Svar