Graf
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Pytagoras
- Innlegg: 16
- Registrert: 09/05-2018 14:21
Noen som kunne vært så snill å forklare oppgave c) der?
Forstår ikke helt hva de har gjort i geogebra og hvordan man kan skrive funksjonene inn
Kanskje noe med at jeg ikke forstår hva disse "parantesene" brukes til: { }
For å lage sånne grafer i Geogebra må du skrive:
Funksjon(Funksjonen du ønsker å vise, nedre grense, øvre grense)
F.eks. vil Funksjon(x, 1, 2) Vise grafen til f(x) = x mellom x=1 og x=2.
Hvis mengden med antibiotika reduseres med 11% i timen betyr det at du har en vekstfaktor på 1-0.11 = 0.89
Hvis du starter med 220mg vil du dermed ha
$220 \cdot 0.89$ etter 1 time
$220 \cdot 0.89^2$ etter 2 timer
$220 \cdot 0.89^3$ etter 3 timer
...
$220 \cdot 0.89^t$ etter t timer.
Etter t=8 timer har du dermed
$220 \cdot 0.89^8$ mg med antibiotika igjen i kroppen.
Når Vibeke tar en ny tablett etter 8 timer vil det fortsatt være igjen restene fra den forrige i tillegg til den nye tabletten.
Mengden med antibiotika vil dermed være $220 \cdot 0.89^8 + 220 = 306.6mg$ med en gang hun tar den nye tabletten. Så kan du begynne å telle fra start igjen. Etter t=2 timer fra hun tok den andre tabletten er det igjen $306.6 \cdot 0.89^2$.
Funksjon(Funksjonen du ønsker å vise, nedre grense, øvre grense)
F.eks. vil Funksjon(x, 1, 2) Vise grafen til f(x) = x mellom x=1 og x=2.
Hvis mengden med antibiotika reduseres med 11% i timen betyr det at du har en vekstfaktor på 1-0.11 = 0.89
Hvis du starter med 220mg vil du dermed ha
$220 \cdot 0.89$ etter 1 time
$220 \cdot 0.89^2$ etter 2 timer
$220 \cdot 0.89^3$ etter 3 timer
...
$220 \cdot 0.89^t$ etter t timer.
Etter t=8 timer har du dermed
$220 \cdot 0.89^8$ mg med antibiotika igjen i kroppen.
Når Vibeke tar en ny tablett etter 8 timer vil det fortsatt være igjen restene fra den forrige i tillegg til den nye tabletten.
Mengden med antibiotika vil dermed være $220 \cdot 0.89^8 + 220 = 306.6mg$ med en gang hun tar den nye tabletten. Så kan du begynne å telle fra start igjen. Etter t=2 timer fra hun tok den andre tabletten er det igjen $306.6 \cdot 0.89^2$.
-
- Pytagoras
- Innlegg: 16
- Registrert: 09/05-2018 14:21
Hei, og takk for svar.
Det jeg egentlig lurer på etter å ha prøvd meg litt frem er forklaringen på hvorfor 0.89 er opphøyd i x-8/x-16 alt etter hvor grafen skal starte (jf. oppg. C). Om man bare skriver inn funksjonene og nedre- og øvre grense av x-verdier vil det bli seende slik ut: bilde 1
Så forstår det sånn at når vi opphøyer i x-8/x-16 så starter på en måte grafen på nytt der: bilde 2
Det er dette jeg rett og slett ikke forstår omfanget av
Hvorfor gjør det å opphøye på denne måten slik at man "starter på nytt" på den gitte x-verdien (bilde 2) i stedet for å fortsette nedover slik som i bilde 1 over her?
Det jeg egentlig lurer på etter å ha prøvd meg litt frem er forklaringen på hvorfor 0.89 er opphøyd i x-8/x-16 alt etter hvor grafen skal starte (jf. oppg. C). Om man bare skriver inn funksjonene og nedre- og øvre grense av x-verdier vil det bli seende slik ut: bilde 1
Så forstår det sånn at når vi opphøyer i x-8/x-16 så starter på en måte grafen på nytt der: bilde 2
Det er dette jeg rett og slett ikke forstår omfanget av
Hvorfor gjør det å opphøye på denne måten slik at man "starter på nytt" på den gitte x-verdien (bilde 2) i stedet for å fortsette nedover slik som i bilde 1 over her?