Graf

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
heimattehei
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 09/05-2018 14:21

Skjermbilde5.PNG
Skjermbilde5.PNG (55.7 kiB) Vist 976 ganger
Skjermbilde6.PNG
Skjermbilde6.PNG (11.01 kiB) Vist 976 ganger
Hei!
Noen som kunne vært så snill å forklare oppgave c) der?
Forstår ikke helt hva de har gjort i geogebra og hvordan man kan skrive funksjonene inn
Kanskje noe med at jeg ikke forstår hva disse "parantesene" brukes til: { }
Gjest

For å lage sånne grafer i Geogebra må du skrive:
Funksjon(Funksjonen du ønsker å vise, nedre grense, øvre grense)
F.eks. vil Funksjon(x, 1, 2) Vise grafen til f(x) = x mellom x=1 og x=2.

Hvis mengden med antibiotika reduseres med 11% i timen betyr det at du har en vekstfaktor på 1-0.11 = 0.89
Hvis du starter med 220mg vil du dermed ha
$220 \cdot 0.89$ etter 1 time
$220 \cdot 0.89^2$ etter 2 timer
$220 \cdot 0.89^3$ etter 3 timer
...
$220 \cdot 0.89^t$ etter t timer.

Etter t=8 timer har du dermed
$220 \cdot 0.89^8$ mg med antibiotika igjen i kroppen.

Når Vibeke tar en ny tablett etter 8 timer vil det fortsatt være igjen restene fra den forrige i tillegg til den nye tabletten.
Mengden med antibiotika vil dermed være $220 \cdot 0.89^8 + 220 = 306.6mg$ med en gang hun tar den nye tabletten. Så kan du begynne å telle fra start igjen. Etter t=2 timer fra hun tok den andre tabletten er det igjen $306.6 \cdot 0.89^2$.
heimattehei
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 09/05-2018 14:21

Hei, og takk for svar.
Det jeg egentlig lurer på etter å ha prøvd meg litt frem er forklaringen på hvorfor 0.89 er opphøyd i x-8/x-16 alt etter hvor grafen skal starte (jf. oppg. C). Om man bare skriver inn funksjonene og nedre- og øvre grense av x-verdier vil det bli seende slik ut:
Skjermbilde7.PNG
Skjermbilde7.PNG (15.84 kiB) Vist 957 ganger
bilde 1
Så forstår det sånn at når vi opphøyer i x-8/x-16 så starter på en måte grafen på nytt der:
Skjermbilde8.PNG
Skjermbilde8.PNG (44.53 kiB) Vist 957 ganger
bilde 2
Det er dette jeg rett og slett ikke forstår omfanget av
Hvorfor gjør det å opphøye på denne måten slik at man "starter på nytt" på den gitte x-verdien (bilde 2) i stedet for å fortsette nedover slik som i bilde 1 over her?
Svar