Side 1 av 1

Passer

Lagt inn: 31/10-2018 09:55
av heimattehei
Så i en tidligere gitt eksamensoppgave at man skulle lage et sektordiagram hvor det skulle komme tydelig frem hvor mange grader hver sektor var.
Er det slik at man må bruke passer og rett og slett konstruere dette diagrammet korrekt, eller lager man det bare sånn ca kanskje med gradskive og skriver på korrekte grader?

Re: Passer

Lagt inn: 31/10-2018 09:59
av Aleks855
Hvilken eksamen var dette? Høres ut som det kunne vært en Del 2-oppgave, som betyr at det innebærer bruk av digitale verktøy, der konstruksjoner er litt enklere, og lar seg merke.

Re: Passer

Lagt inn: 31/10-2018 10:07
av heimattehei
Hei :-)
Det som var litt rart, var del 1 på våren 2011:
Skjermbilde9.PNG
Skjermbilde9.PNG (53.2 kiB) Vist 1727 ganger
Fant også en annen oppgave her jeg stusset litt på:
Skjermbilde10.PNG
Skjermbilde10.PNG (262.46 kiB) Vist 1727 ganger
Synes det var høye verdier som tok mye plass og veldig vanskelig å finne nøyaktig svar som fasiten sier er 178C
Derfor lurer jeg bare på om dette blir tatt hensyn til av sensor, at man har litt slingringsmonn i sånne type oppgaver?
Takk for hjelp!!

Re: Passer

Lagt inn: 31/10-2018 10:29
av Aleks855
Skjønner.

Et sektordiagram er en sirkel med totalt 360 grader.

Datasettet består av 120 elever. Det vil si at hver elev utgjør $\frac{360^o}{120} = 3^o$.

Så sektoren for tur 1 (robåt) bestående av 15 elever blir en sektor på $15 \cdot 3^o = 45^o$ osv.

Re: Passer

Lagt inn: 31/10-2018 11:27
av Gjest
Tror det skal holde å tegne sånn ca. og skrive nøyaktige verdier. Samtidig er det mulig å konstruere alle disse om man måtte ønske det ettersom tallene er hele og fine.