Hvilken lærebok i Fysikk 1 er best? - Alternativ til Ergo

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Fysikkelev01

Hei folkens, jeg går på VG2 og har R1, Fysikk 1, Kjemi 1. Jeg har kun problemer i Fysikk fordi den hersens boka Ergo er så sjukt dårlig. Etter min opplevelse klarer den ikke kommunisere effektivt med leseren, og den er ikke en god ressurs for meg som elev. Jeg ser derfor etter en annen lærebok jeg kan på siden og for å ta notater fra. De fleste som leser dette har kun hatt én lærebok i Fysikk 1, men jeg verdsetter fortsatt at dere lufter deres mening om den.

For å utdype hva jeg mener Ergo ikke gjør godt nok:
- Boka har lite effektivt språkbruk, som fører til misforståelser. Dette ser jeg er et problem hos flere medelever.
- For mange eksempler der utregning tar opp en for stor del av forklaringen (matte er ikke et problem for meg), som igjen betyr for lite fokus på logikk og spesialtilfeller.
- Jeg fatter ikke hvordan en bok kan bruke 100 (ett hundre) (!!!!!!!) sider på å forklare krefter og mekanisk energi og slikt, som jeg fullt og helt mener ingen burde trenge mer enn ca. 35 sider på å forklare. Å ta notater fra denne boka er psykologisk tortur.

Hva jeg ser etter:
- Noe lignende til lektor Per Husums videoer på Campus Inkrement, med kort og konsist språk og god kommunikasjonsevne. Å gjøre logiske observasjoner om problemet man står overfor er etter min mening viktigere enn å bruke 100 år på å regne det ut, slik Ergo gjør.
- Hvis noen har kjemi og bruker "Kjemien Stemmer", skjønner dere kanskje hva jeg mener med en god lærebok. Den kommer til poenget uten noe vrøvl om en masse annet. Dette gjør boka lett å ta notater fra, som er et hovedtrekk jeg ser etter. Dette gir også mening mtp at boka er ca 1/3 tykkelsen til Ergo.

Jeg innser at jeg bare kan bruke 90kr på å kjøpe noen notater til faget fra Studienett men da går jeg glipp av læringen som inngår i å lage notater for hånd.

Takk på forhånd for all respons :)
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Et okei alternativ til Ergo er vel RomStoffTid. Boka er ganske okei, med en klar struktur som følger Introduksjon-->Teori-->Eksempel Formatet. Personlig hadde jeg Ergo 1 og synes det var en glimrende bok, men det er jo opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om ting. For øvrig er det verdt å nevne at RomStoffTid legger stor vekt på oppgaveløsning og har eksempel (med løsning) på så og si alle slags oppgaver du skulle kunne snuble over.

Edit: RomStoffTid er sånn forresten utgitt av de samme forlaget som utgir Kjemienstemmer.
Svar