Hvordan regne ut rente på et lån

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
B_Holm99
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 04/11-2018 02:02

Hei.

Sliter med å løse en oppgave jeg har fått hvor jeg skal regne ut renten på et lån. Læreren min prøver å vise klassen hvor dyrt der å ta opp forbrukslån med kort nedbetalingstid lol.

Regnestykker går slik: Jeg har fått et såkalt sms-lån på 2500 kroner. Nedbetalingstiden er 8 måneder (så 2/3 av ett år). Nominell rente er satt til 18%, men det legges også til et etableringsgebyr på 500 kr + månedlige termingebyr på 35 kr.

Lånet har en nedbetalingstid på under 1 år. Sånn jeg forstår det skal lånerente alltid baseres på 12 måneders perioder, sånn at 6 måneders nedbetaling gir en dobling av renta osv. Men jeg sliter med å sette opp selve regnestykket. Er det noen som har noen tips til hvordan det kan gjøres?

Har funnet en del info her allerede, men sliter med å sette det i kontekst: http://www.matematikk.org/artikkel.html?tid=67226

Vanskelige greier :|
Gjest

Blir det ikke heller at hvis renta er 18% per år så vil du bare måtte betale for de 8 mnd. du har pengene? Altså betaler du
$2/3 \cdot 2500 \cdot 0.18$ i tillegg må du legge til termingebyrene og etableringsgebyret.

Greia med forbrukslån er jo at den høye renta betyr at lån over lengre tid er dårlig. Hvis du først skal låne penger med høy rente vil du helst bli kvitt dem så tidlig som mulig. Den eneste grunnen til at dette lånet er så dyrt er de latterlige ekstrakostnadene. F.eks. utgjør etableringsgebyret allerede 1/5 av den totale lånesummen. Hvor dyrt det er å ta forbrukslån over en kort periode avhenger altså mest av gebyrene.
B_Holm99
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 04/11-2018 02:02

Hei. Takk for svar :D

Jeg tror ikke det regnestykket blir riktig, da jeg må konvertere etableringsgebyr og termingebyr på forbrukslånet til en rentesats.

Og da tror jeg ikke det blir riktig å bruke 2/3 * gebyret, hvis du ser hva jeg mener..
Gjest

Ok, så du tenker at du også vil ha renter på gebyrene? Jeg tenkte at det bare var en flat avgift som du betaler i tillegg til avdragene(+renter) hver mnd. med etableringsgebyret som en avgift du betalte 100% av med en gang du inngikk lånet. I så fall tror jeg det skulle gå greit å regne rentene på samme måte som for lånebeløpet. Du ganger renten (0.18) med antall mnd. gebyret samler renter. Så første terminbeløp vil være $35 \cdot 0.18 \cdot 7/12$ andre teminbeløp $35 \cdot 0.18 \cdot 6/12$ osv. (Dette danner en geometrisk rekke som du kan finne summen av). Etableringsgebyret blir vel bare beregnet med samme renter som lånebeløpet over de 8 mnd.

Skal du finne effektiv rente kan du bare plusse sammen alt du må betale tilslutt og regne deg baklengs frem til renta ettersom du alt vet start og sluttverdi.

Vet ikke om du fikk svar på det du lurte på, men jeg håper det likevel hjalp deg litt.
B_Holm99
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 04/11-2018 02:02

Gjest skrev:Ok, så du tenker at du også vil ha renter på gebyrene? Jeg tenkte at det bare var en flat avgift som du betaler i tillegg til avdragene(+renter) hver mnd. med etableringsgebyret som en avgift du betalte 100% av med en gang du inngikk lånet. I så fall tror jeg det skulle gå greit å regne rentene på samme måte som for lånebeløpet. Du ganger renten (0.18) med antall mnd. gebyret samler renter. Så første terminbeløp vil være $35 \cdot 0.18 \cdot 7/12$ andre teminbeløp $35 \cdot 0.18 \cdot 6/12$ osv. (Dette danner en geometrisk rekke som du kan finne summen av). Etableringsgebyret blir vel bare beregnet med samme renter som lånebeløpet over de 8 mnd.

Skal du finne effektiv rente kan du bare plusse sammen alt du må betale tilslutt og regne deg baklengs frem til renta ettersom du alt vet start og sluttverdi.

Vet ikke om du fikk svar på det du lurte på, men jeg håper det likevel hjalp deg litt.
Hei. Tusen takk for hjelpen. Veldig snilt av deg :) Du har rett i at det da blir en slags "flat avgift" som ikke justeres over tid. Men jeg tenkte at den satset vil reflektere et høyere rentebeløp da forbrukslånet strekker seg over en kortere tid. Så for eksempel: Et lån på 10 000 kroner med 500 kroner i etableringsgebyr og 1 år tilbakebetaling ville fått en "ekstrarente" på 5%. Men hvis tiden til nedbetaling kuttes i 2 tenker jeg at det blir 10% ettersom ((500/10.000) / (6/12)) = 0,10

Du har rett i det du skriver om en geometrisk rekke. Det er veien å gå for å finne det endelige resultatet. Er bare litt slitsomt å gjør alt manuelt :? Fant ikke noe hjelp andre steder. Prøvde blant annet denne kalkisen, men den baserer seg kun på en ettårig nedbetaling som et minimum. Det gjelder også for de andre plassene jeg sjekket. Er jo ikke rart at folk sliter med å finne ut av de virkelige kostnadene på disse lånene....Helt håpløst.
Svar