Side 1 av 1

Formlike figurer 1p

Lagt inn: 04/11-2018 17:55
av Ravine2227
Hei, sliter litt med en oppgave og hadde satt veldig pris på litt hjelp :)

Bilde

Jeg sliter da med å finne ut hvordan jeg skal gå frem ettersom det er så mange sider som mangler.

Jeg prøvde å dele [tex]\frac{AD}{CF} = \frac{12}{9} \approx 1,33[/tex] for å finne forholdet, men klarer ikke å komme lenger enn det. Vet for så vidt ikke om det jeg har gjort til nå er rett heller. Sliter med å finne ut hvordan jeg skal gå frem når jeg bare vet lengden til to av sidene...

I fasiten står følgende:
" Du kan løse oppgaven med en ukjent lengde AC, men dersom du synes det er vanskelig, kan du for eksempel gå ut fra at AC=20. EB = [tex]\frac{36}{7}[/tex] "

Hvordan løser jeg med en ukjent lengde? Og kan man alltid bare gå ut fra at en lengde er noe man velger selv?

Re: Formlike figurer 1p

Lagt inn: 04/11-2018 18:13
av Jørrian
AC=x og AB=x-BC osv........

For en del elever er det enklere å jobbe med konkrete lengder, derfor står det i fasiten.

I slike oppgaver brukes det ofte pytagoras og formlikhet. Trigonometri er ikke en del av 1P pensumet.

Re: Formlike figurer 1p

Lagt inn: 04/11-2018 20:19
av Ravine2227
Jørrian skrev:AC=x og AB=x-BC osv........

For en del elever er det enklere å jobbe med konkrete lengder, derfor står det i fasiten.

I slike oppgaver brukes det ofte pytagoras og formlikhet. Trigonometri er ikke en del av 1P pensumet.
Takk for svar, men forstår fremdeles ikke hvordan jeg skal gå frem :// Godt mulig jeg er litt treg

Re: Formlike figurer 1p

Lagt inn: 04/11-2018 21:15
av Jørrian
Dette er mer T-matte enn P :-)

Men sett opp forholdene så kommer du fram til:

AC=12BC/EB og AC=9AB/EB

jobb videre så får du:

BC=3AB/4, sammen med at AB+BC=AC. Sett inn 20 så får du Fasiten, dvs en løsning.

Generelle løsningen er : EB=9AB/AC som impiserer at det er mulig å tegne mange varianter og EB og AV varierer.

Re: Formlike figurer 1p

Lagt inn: 05/11-2018 22:02
av Ravine2227
Jørrian skrev:AC=x og AB=x-BC osv........

For en del elever er det enklere å jobbe med konkrete lengder, derfor står det i fasiten.

I slike oppgaver brukes det ofte pytagoras og formlikhet. Trigonometri er ikke en del av 1P pensumet.
Tusen takk for svar igjen :)