sette opp delestykke.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
merrybye
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 09/05-2016 15:46

hei, jeg skal snart ha eksamen i 2p-y matte og jeg trenger litt hjelp med et par delestykker og hvordan jeg setter de opp siden jeg er så dårlig på det. delestykket jeg prøver å få til er 20:16. jeg vet hva svaret er utifra kalkulator, altså 1.25. men jeg sliter å gjøre dette uten digitale hjelpemidler, og hadde virkelig satt pris på all hjelp jeg kan få.
Mattebruker

Tema: Korting av brøk utan bruk av digitale hjelpemiddel


20 : 16 = [tex]\frac{20}{16}[/tex] = [tex]\frac{5\cdot 4}{4\cdot 4}[/tex] = [tex]\frac{5}{4}[/tex]
merrybye
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 09/05-2016 15:46

Mattegjest skrev:Tema: Korting av brøk utan bruk av digitale hjelpemiddel


20 : 16 = [tex]\frac{20}{16}[/tex] = [tex]\frac{5\cdot 4}{4\cdot 4}[/tex] = [tex]\frac{5}{4}[/tex]
takk for svar! men jeg får ikke skrevet det på den måten siden jeg skal finne gjennomsnittet. var litt feil av meg å ikke si det først, så jeg må skrive det i et helt tall. derfor jeg lurer på hvordan jeg kommer fram til 1.25
Mattebruker

Vi kan skrive brøken [tex]\frac{5}{4}[/tex] som desimaltal på denne måten :

[tex]\frac{5}{4}[/tex] = [tex]\frac{4 + 1}{4}[/tex] = [tex]\frac{4}{4}[/tex] + [tex]\frac{1}{4}[/tex] = 1 + 0.25 = 1.25
Svar