Konstruksjon av geometriske figurer. Trenger detaljer!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mads TSGJ

Hei!

Som forbredelser til 1T som privatist går jeg nå gjennpm læreplanen for matematikk fra 10. trinn.

Et av punktene er som følger: «utføre, beskrive og begrunne geometriske konstruksjoner med passer og linjal og dynamisk geometriprogram »

Vet noen om en oversikt over nøyaktig hva det innebærer? Evt. en ressurs som går gjennom alt det er å lære om konstruksjoner?

Mvh. Mads :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det høres vagt ut med vilje fordi det er et vell av forskjellige figurer du kan lage hvis du lærer deg å konstruere en liten håndfull med vinkler. Så det finnes nok ingen "nøyaktig oversikt" over alt som inngår i dette punktet.

Når det gjelder "dynamisk geometriprogram" så er det i stor grad Geogebra som gjelder på VGS. Jo tidligere du lærer deg å bruke det, jo bedre. Det vil spare deg mye tid. Det er også høyrelevant på eksamen, da man på del 2 har lov til å bruke digitale hjelpemidler, og det bes spesielt om at du bruker Geogebra til å gjøre enkelte oppgaver.
Bilde
Mads TSGJ

Aleks855 skrev:Det høres vagt ut med vilje fordi det er et vell av forskjellige figurer du kan lage hvis du lærer deg å konstruere en liten håndfull med vinkler. Så det finnes nok ingen "nøyaktig oversikt" over alt som inngår i dette punktet.

Når det gjelder "dynamisk geometriprogram" så er det i stor grad Geogebra som gjelder på VGS. Jo tidligere du lærer deg å bruke det, jo bedre. Det vil spare deg mye tid. Det er også høyrelevant på eksamen, da man på del 2 har lov til å bruke digitale hjelpemidler, og det bes spesielt om at du bruker Geogebra til å gjøre enkelte oppgaver.

Ok, forståelig det. Men kunne du gitt meg en rough ide om hva vi faktisk snakker om når det gjelder konstruksjon med passer etc? Jeg har ikke gjort noen konstruksjon av noe som helst på 15 år!
Gjest

Det er ingen konstruksjon i 1T. Bare lær deg formlikhet, og egenskapene til rettvinklede trekanter, spesielt 30-60-90 og 45-45-90, og pytagoras, i tillegg til trigonometri fra 1T.
Svar