Utregning av negative potenser og verditabell(funksjoner)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
smrt
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 01/11-2018 15:06

Jeg har fått i oppgave å fylle inn en verditabell for grafen F(x)=x^2-2x-2 med verdier fra -2 til 5.

Jeg har regnet riktig på alle foruten et regnestykke. Jeg sliter med F(-1).

F(-1) = (-1)^2 - 2 * (-1) -2
= -1 + 2 - 2
= -1

Svaret skal egentlig være 1. Det jeg sliter med er å forstå forskjellen mellom -1^2 og (-1)^2. Jeg mener regelen er at når minustegnet er med i parentesen vil antall eksponenter avgjøre om svaret er negativt eller positivt. Står ikke minustegnet inni parantesen vil svaret uannsett bli negativt. Jeg sliter også med å forstå om jeg skal føre inn -1^2 eller (-1)^2 i regnestykket.

Rotete, men jeg håper noen forstår :)
tobiaskf
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 09/11-2017 17:54

Skjønner hva du sliter med og jeg slet med samme greia før, så skal prøve å forklare det enkelt;
Når parentesen er rundt et negativt uttrykk [tex](-x)[/tex],vil eksponenten avgjøre om det er positivt eller ikke. Partall i eksponenten gir positivt og oddetall gir negativt, prøv selv!
Når minus står utenfor parentesen i samme tilfelle [tex]-(x)[/tex] vil ikke eksponenten gjøre noe forskjell uansett, minusen står utenfor og når du løser opp parentesen sitter den å venter på deg.
Angående spørsmålet om regnestykket kommer det helt an på funksjonen du skal sette inn x-verdien i. I ditt tilfelle med [tex]x^2-2x-2[/tex] må du sette [tex]f(-1)=(-1)^2-2(-1)-2 = 1[/tex].
La oss si funksjonen din hadde sett slik ut; [tex]f(x)=-x^2-2x-2[/tex], hva hadde skjedd da hvis du satt inn [tex]f(-1)[/tex]?
Svar