Tall og algebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
S_M

Hei. Lurer på hvordan man løser den her likningen og hvilke regler tar man i bruk for å løse det her?

x^2-5x = 9 - 3x^2

Setter pris på raske respons! :)
tobiaskf
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 09/11-2017 17:54

[tex]x^2-5x=9-3x^2[/tex]
Her ville jeg flyttet og byttet litt.
Dette ser vi fra start er en andregradslikning og den generelle fremgangsmåten her er å putte alle leddene på den ene siden og sette uttrykket lik null.
[tex]x^2+3x^2-5x-9=0[/tex]
[tex]4x^2-5x-9=0[/tex]
Her kan du bruke abc-formel :D
S_M

Så løsningen er da x=1 og x=2.25?
tobiaskf
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 09/11-2017 17:54

S_M skrev:Så løsningen er da x=1 og x=2.25?
Nesten! 2,25 er korrekt, men den andre x-verdien skal være -1.
Husk på at [tex]\frac{5-13}{8}=\frac{-8}{8}=-\frac{8}{8}=-1[/tex]
Kan forresten være like greit å skrive [tex]x=2,25[/tex] som [tex]\frac{9}{4}[/tex] :)
Sist redigert av tobiaskf den 17/11-2018 12:16, redigert 2 ganger totalt.
S_M

I starten av abc formelene står det x= -b osv. Så b - en min er minus. Derfor fikk jeg ikke -1 i det første svaret..

Henger ikke akkurat helt med :(
tobiaskf
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 09/11-2017 17:54

S_M skrev:I starten av abc formelene står det x= -b osv. Så b - en min er minus. Derfor fikk jeg ikke -1 i det første svaret..

Henger ikke akkurat helt med :(
Skjønner! [tex]-(-5)= 5[/tex]
Bare husk at minus minus blir pluss og du får derfor positivt tall utenfor roten!
S_M

åjaaaaa! Herregud slurvefeil av meg! Selvfølgelig blir - og - = +. Må passe på at det ikke blir sånne slurvefeil under 1T eksamen :(

Takk for hjelpen! :D
tobiaskf
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 09/11-2017 17:54

S_M skrev:åjaaaaa! Herregud slurvefeil av meg! Selvfølgelig blir - og - = +. Må passe på at det ikke blir sånne slurvefeil under 1T eksamen :(

Takk for hjelpen! :D
Går nok helt fint på eksamen!
Svar