CAS på S1 eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Bange
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 20/11-2018 23:23

Heisann!

Jeg hadde nylig 1T eksamen. Alt gikk bra utenom del 2, hvor mange av oppgavene måtte gjøres ved hjelp av CAS.
Nå skal jeg ha S1 eksamen på torsdag, og lurte på om noen av dere hadde noen relevante videoer, maler eller noe så kunne hjelpe meg med å forstå CAS bedre.

Jeg klarer å løse enkle matte-stykker, men når det begynner å bli komplisert har jeg null peiling.

Eks. oppgave 5. 1T Eksamen Høsten 2018:

Herons formel sqrt(s(s-a)(s-b)(s-c) der s=(a+b+c)/2

Trekant:
- Omkrets = 18
- Arealet = 12
- To av sidene i trekanten er like lange

Bruk CAS til å vise at det finnes to ulike trekanter som tilfridstiller kravene ovenfor. Bestem lengden av sidene i trekanten eksakt. (Dette er typen oppgaver som får meg til å stivne)

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å forstå hva jeg skal gjøre når slike oppgaver kommer?
LtSø

I en hver oppgave, så vil alt du skal bruke enten stå der og hvordan du skal fremstille svaret, eller så gir de deg hint om hva/hvordan du skal løse oppgaven.
Dette gjelder spesielt i oppgaven du nevner.

Du ser jo følgende:
- Omkrets = 18.
Dette betyr at du vet hva svaret er når du legger sammen alle sidene.

- Arealet = 12.
Arealet har du fått, og dermed hinter dem ganske bra til at arealsetningen kan brukes her.

- To av sidene i trekanten er like lange.
Her sier de til deg at det faktisk ikke er sidene a,b og c, men at det er to like. du kan da gjøre om en av sidene til den andre, dvs b=a og du får a,a og c.

Forsøk nå selv, og test ut om du klarer det :)

Når det gjelder selve eksamen, så er min erfaring at det å ha gjort mange eksamensoppgaver er essensielt!
Til del 1 MÅ du bare pugge ALLE formelene som du skal kunne. Her er det ikke noe unntak eller triks. Når du kan dem, så er det mye lettere å se hvilke formel eller løsning en oppgave ber om i tekst eller form.
Til del 2 så kan du ta med deg ALT av tidligere eksamensoppgaver på PCen din, og her er det mye gullkorn du kan hente fram. MEN hvis du ikke kan bruke GeoGebra, så kommer du til å kaste bort mye tid på å lete og teste ut muligheter. Så du må lære deg GeoGebra gjennom å taste inn oppgaver og utføre dem korrekt gjentatte ganger. Ligger mange fremgangsmåter i fasitene til eksamen S1.

Håper dette var til noe hjelp, og lykke til på eksamen ;)
Svar