R1 eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

mingjun
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 18/11-2016 21:13
Sted: Det projektive planet

Hvordan gikk R1 eksamen? Og kan noen legge ut oppgavene fra i dag?
Kellogs

Huff, tror dette holder bare til en femmer, hadde siktet meg inn på 6.

Tror ikke jeg klarte to oppgaver på del 1 (3b og den der med dobbelderiverte)
Og en oppgave på både 2, 3 og 4 på Del 2.
Satser på at noen disker opp en fasit snart :D men de fleste har vel ikke kommet gjennom inngangsdøra enda.
simlt
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 22/11-2018 16:03

Her er oppgavene :)
Vedlegg
Oppgave H18 R1.pdf
(490.7 kiB) Lastet ned 19320 ganger
Gjest

Hvrodan løste folk den siste konstrukjsonoppgaven og den siste sannsynlighetsoppgaven på del 2?
julieols

Tanker om eksamen folkens?, jeg følte at den var vanskeligere enn de foregående årene, fordi den hadde så forskjellige oppgaver de andre ikke har hatt (for eksempel 6 på del 1 og konstruksjon), håper kanskje de justerer grensa litt fordi den var vanskelig
Kellogs

Gjest skrev:Hvrodan løste folk den siste konstrukjsonoppgaven og den siste sannsynlighetsoppgaven på del 2?
Konstruerte en likesidet trekant med AC som grunnlinje, slo så en sirkelbue slik at A og C havnet på perifien. Deretter slo jeg en sirkelbue med radius 6 rundt A. Skjæringspunkt på de to buene satt jeg som D. Håper det ble rett :?
:))

Jeg syntes eksamen var ganske grei sammenliknet med våren 2018. Litt irriterende at man i oppg 3c (del 2) måtte bruke et resultat fra geometrien isteden for å gjøre det ved vektorregning..

Er 35 poeng satt til kar. 4 uavhengig av forhåndssensuren ?
;))

Kellogs skrev:
Gjest skrev:Hvrodan løste folk den siste konstrukjsonoppgaven og den siste sannsynlighetsoppgaven på del 2?
Konstruerte en likesidet trekant med AC som grunnlinje, slo så en sirkelbue slik at A og C havnet på perifien. Deretter slo jeg en sirkelbue med radius 6 rundt A. Skjæringspunkt på de to buene satt jeg som D. Håper det ble rett :?
Jeg gjorde det samme!!
tobiasTO

:)) skrev:Jeg syntes eksamen var ganske grei sammenliknet med våren 2018. Litt irriterende at man i oppg 3c (del 2) måtte bruke et resultat fra geometrien isteden for å gjøre det ved vektorregning..

Er 35 poeng satt til kar. 4 uavhengig av forhåndssensuren ?
I utganspunktet er det alltid 35 poeng for 4, men kan endres om eksamen er for lett/vannskelig, men pleier ikke endre med maks mer enn 1 eller 2 poeng
mingjun
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 18/11-2016 21:13
Sted: Det projektive planet

Her er et løsningsforslag for del 1.
Vedlegg
loesning2017H.pdf
(121.82 kiB) Lastet ned 739 ganger
Sist redigert av mingjun den 23/11-2018 08:18, redigert 4 ganger totalt.
Gjest

mingjun skrev:Her er et løsningsforslag for del 1.
4 er ikke gyldig i 2b
mingjun
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 18/11-2016 21:13
Sted: Det projektive planet

Gjest skrev:
mingjun skrev:Her er et løsningsforslag for del 1.
4 er ikke gyldig i 2b
Takk. Det skal være fikset nå.
Tommy123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 24/05-2017 08:23

Jeg begynner på et løsningsforslag i kveld. Det jeg ikke får gjort i kveld, tar jeg i løpet av helgen. Oppdateres kontinuerlig.

Løsningsforslag R1 18H

Jeg tar gjerne i mot kommentarer her, enten i tråden, eller på issues på GitHub.

Løsningsforslag er open source. Du kan finne kildekoden her, og om du du ønsker å bidra, les dette.
Gjest

mingjun skrev:Her er et løsningsforslag for del 1.
Hei. Tusen takk for løsningforslag! Har funnet en feil i Oppgave 2a
Når vi har funnet at e^x = 1, så er x = 0, ikke 1.
mingjun
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 18/11-2016 21:13
Sted: Det projektive planet

Gjest skrev:
mingjun skrev:Her er et løsningsforslag for del 1.
Hei. Tusen takk for løsningforslag! Har funnet en feil i Oppgave 2a
Når vi har funnet at e^x = 1, så er x = 0, ikke 1.
Takk. Det er fikset.
Svar