HJELP!! Fysikk 1 kjapt spm

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Anonymitet
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 26/09-2018 09:21

For turløpere på ski bør den ideelle skismurningen gi liten glidefriksjon og stor hvilkefriksjon. Hvordan forklare det?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Jeg vet ikke om jeg forstår spørsmålet ditt riktig, spør du hvorfor det må være slik?
Anonymitet
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 26/09-2018 09:21

Ja, liksom hvorfor det bør være slik.
Gjest

Fordi når man står stille vil man ikke at man bare skal begynne å gli avgårde. Samtidig må det ikke være så mye friksjon at det blir tungt å bevege seg når man ønsker det. Når du er i bevegelse ønsker du å fortsette å være i bevegelse og når du stanser opp (f.eks. hvis du går fiskebein i oppoverbakke) ønsker du å ikke gli bakover.
DJ Harold

Hvilefriskjonen er på sitt største større enn glidefriksjonen. poenget med skismøring er å skape så høy som mulig hvilefrisksjon(på det høyeste) og så lav som mulig glidefriksjon.

Bilde

Her er et bilde som illustrerer litt hva jeg mener. Når man øker kraften man dytter/drar på et legeme med vil hvilefriksjonen øke fram til den går over til glidefriksjon fordi man akselererer legemet. Altså er poenget med skismøring å gjøre det lille "hakket" så stort som mulig.
Svar