VG 1 : Problem med oppgave (brøk)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Musemist
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 10/12-2018 16:54

Hei !

Jeg står fast på en oppgave i oppgaveheftet, og vet ikke hva jeg skal gjøre for å få fremgangsmåten til å stemme med fasiten.
Oppgaven er som følger :

- 2/5 av elevene i en klasse får 4 eller bedre karakter i matematikk.
- 2/3 av elevene får 4 eller bedre karakter i naturfag.
- 4/15 av elevene får 4 eller bedre karakter i begge fagene.

Jeg skal finne ut hvor stor del av elevene som får 4 eller bedre karakter i minst ett av fagene.

Jeg tenker at man må addere alle brøkene, og da må vi finne samnevner for de ulike brøkene. Samnevneren her er 15, og jeg får da 6/15 + 10/15 + 4/15 = 20/15. Da står jeg igjen med en uekte brøk (teller høyere enn nevner). Jeg forkorter dette ned og får 4/3 som endelig brøk.

Jeg har kontrollert med fasit, og den sier svaret er 4/5, altså en ekte brøk. Hvordan kan dette være 4/5? Hva er det jeg gjør feil? :( Har låst meg helt fast nå, og kommer ikke på noe jeg kan prøve for å få det til å gå opp.

Misforstår jeg teksten? Jeg skal finne ut hvor stor del av elevene som får karakteren 4 eller mer i minst ett fag. Jeg må jo da ta med de 4/15 i regnestykket, fordi hvis man får 4 eller mer i begge fag, har man jo automatisk fått karakteren i minst ett av fagene også.

Eller er fremgangsmåten min helt feil? :)
Mattebruker

Hint: Bruk addisjonssetninga for konjunkte ( " overlappande " )

P( A [tex]\cup[/tex] B ) = P( A ) + P( B ) - P( A [tex]\cap[/tex] B )
Musemist
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 10/12-2018 16:54

Tusen hjertelig takk !! :D :mrgreen:
Svar