1T

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Anonymus2105
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 30/11-2018 16:59

Hei! Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med denne oppgaven: Per skal lage et kar med form som et rett prisme uten lokk. Grunnflaten skal være et kvadrat med side x dm, og høyden skal være h dm. Han vil lage karet slik at volumet blir 4 dm^3.
Bestem x slik ar det samlede, overflatearealet blir 12 dm^2
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Overflatearealet vil være (arealaet av grunnflata) + (arealet av de fire sideveggene). Alle disse arealene er kjent siden du har alle sidelengdene. Da gjenstår det bare å sette opp likning for informasjonen.
Bilde
Samamam

er dette en geogebra/CAS oppgave?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg vet ikke hvor oppgaven er hentet fra, men det kunne like godt vært en oppgave uten hjelpemidler. Det skal ikke stå noe i veien for å løse den for hånd.
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:Jeg vet ikke hvor oppgaven er hentet fra, men det kunne like godt vært en oppgave uten hjelpemidler. Det skal ikke stå noe i veien for å løse den for hånd.
fordi har prøvd å løse den, og fikk to likninger med x og h som ukjente:

4 = x^2*h
12 = x^2 + 4*x*h
og prøvde å løse den for hånd, men da måtte jeg bruke polynomdivisjon, som jeg er kanskje sikkert på ikke er i pensum i 1T, rett meg om jeg tar feil???
Svar